Hoe groot is het bereik van een powerline?

We hebben hier thuis niet al te beste wifi.
Onze kinderen op de tweede verdieping hebben een slechte verbinding, en ik kan ze geen ongelijk geven. De wifi is er vaak niet meer dan 1mb/s, terwijl beneden het ruim 35 mb/s is. Ik heb al eens een extender geplaatst, maar dat werkt niet goed (genoeg). En ik heb al vele tips gelezen en gehoord, maar velen waren te duur, of hadden een ethernetkabel nodig, wat ik liever ook niet heb.

Nu hoorde ik van de Powerline; 'de ideale oplossing'. Maar natuurlijk zijn er ook weer tientallen soorten en maten.
Na een tijdje te surfen, kwam ik op de

TP-LINK TL-WPA4226T AV500 Wifi Powerline Adapter 3-pack

https://m.bol.com/nl/p/tp-link-tl-wpa4226t-av500-wifi-powerline-adapter-3-pack/9200000022679746/?icid=po_pie_mobiel_product_product

Deze lijkt de beste in ons geval, maar nu was mijn vraag, hoe groot is het bereik van zo'n powerline eigenlijk?
En dan bedoel ik hoe ver het signaal komt met de voorwaarde dat het sterk blijft.
De tweede verdieping heeft namelijk 3 grote kamers. Heb ik daar dan 1, 2 of zelfs 3 powerlines voor nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Moet geen probleem zijn lijkt me, ik heb ooit in een grote kerk homeplugs gebruikt dus dat is een behoorlijk grotere afstand dan in een normaal huis, haalde toch iets van 8 mbps op de verst verwijderde plug, goed genoeg voor normaal gebruik websurfing youtube etc.
Je kan in principe ook 1 plug boven gebruiken endaar weer een wireless routertje aan hangen maar dat zal wel weer de snelheid naar beneden halen.
voor gaming zal je toch het beste bedraad kunnen gaan. maar met een redelijk stel homeplugs kan je nog prima werken, niet voor hosting games maar voor simpel joinen moet het goed genoeg werken.
prima aanschaf lijkt me zeker beter dan repeaters.
capthavoc
9 jaar geleden
capthavoc
9 jaar geleden
Een rechtstreekse van uit je modem/router is altijd beter
die homeplug zijn niet incl draadloos?, (lijkt me), kan me vergissen
dus je krijgt er kabels bij ? danm die kosten je geen arm en been
Ook een kabel vanaf de homeplug is altijd beter, met speedtest.net kom je er vanzelf achter of dat echt een groot verschil is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
die homeplug zijn niet incl draadloos? Het staat zelfs in de beschrijving van de link. Wifi-powerline-adapter. En idd ondanks dat gewoon bedraad aansluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Morgen loop je naar een willekeurige PC-zaak en haal je een kabel van een paar euro. Vaak hebben mensen er thuis nog wel een liggen.

Andere antwoorden (2)

Theoretische maximale afstand is 300 meter(zoals UTP CAT) echter is de lengte beperkt door signaal ruis, ik denk dat het signaal niet verder komt dan het huis van je buurman(indien op dezelfde fase aangesloten) Je hebt voor elke kamer een powerline nodig als je daar ethernet wilt hebben, je hebt geen extra PLA nodig die als 'relay' hoeven te dienen, dus gewoon 1 PLA bij de router, en de gewenste PLA's in de ruimte waar je ethernet wilt... Paar deze PLA's tot één groep met password met de bijgeleverde software en je hebt een LAN. Devolo is een goed en sterk merk, heb geen ervaring met TP Link, maar de regel is vaak hoe duurder hoe beter, en dat geldt ook voor de PLA's....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb zelf een tweede router gekocht en deze met de PLA op de 2e verdieping gekoppelt werkt nu al een goed jaar prima en verlies ongeveer 5% met een VDSL aansluiting (5% over de PLA).

Toegevoegd na 4 minuten:
voor het feit dat 3 kamers op de bovenverdieping zijn kan het een probleem opleveren met storing tussen de adapters. veel internet service providers waarschuwen hierdan ook voor. gemakkelijkst is wel 1 adapter daaruit kabel naar betreffende computers of consoles.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
meerdere pla's zullen storin geven ik heb geprobeerd 2 pla's 1 op een tv ontvangeer en 1 voor een PC. de verbinding ging drastisch omlaag en tv beeld stotterde en kraakte.
zelf heb ik een ethernet kabel vanuit de router naar de PC en naar de TV-ontvanger getrokken en werkt het prima. hoe de PLA's werken of signaal beter ontvangen zou ik niet weten. Overigens gaat alleen mijn download snelheid omlaag en blijft upload gelijk.