Kan de politie van op afstand op je computer ? (In België)

Wel, mijn ouders zeggen dat dit kan... En dat ze dit hebben gevraagd om dit bij mij te doen. Maar ik geloof hen niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denken je ouders dat je op je computer hebt staan waar de politie in geinteresseerd is? Ik zou me daar meer zorgen over maken dan of ze er al of niet remote bij kunnen. De politie kan in elk geval bij verdenking je computer innemen. Zorg dat je je niet met criminele zaken bezig houdt dan hoef je je hier geen zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rare vraag

Antwoorden (11)

er is een mogelijkheid om in te breken in computers, en zo informatie te verzamelen. zolang je in ieder geval met internet verbonden bent. alleen ik denk niet dat ze dat mogen, net zoals ze eerst een huiszoekingsbevel moeten hebben voordat ze in je huis mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar daarvoor moeten ze zoveel papierwerk invullen dat je daar niet bang voor hoeven te zijn. Als je ouders het niet kunnen hoeven ze dat de politie ook niet te vragen want voor afstand op je computer meekijken hebben ze een gebruikersaccount en wachtwoord nodig.
En het is afhankelijk van de pc-beveiliging en internet opties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel mogelijk maar je denk toch niet de de politie daar tijd voor heeft ?
Het lijkt wel of je ouders je proberen bang te maken.
zeker omdat ze er zelf zo weinig verstand van hebben.
wat is eigenlijk de reden dat ze dat doen ?
capthavoc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden is omdat ze willen weten met welke vrienden ik omga. Maar zelf denk ik toch niet dat het slechte vrienden zijn want ze drinken niet, ze roken niet, ze zijn niet agressief. Ze willen ook mijn e-mails kunnen lezen en mijn chatberichten kunnen lezen. Ze hebben zelfs al ingebroken op mijn gsm (ouders) en die was beveiligd met wachtwoord. Krijg ik dat totaal GEEN privecy ?
capthavoc
14 jaar geleden
Ik vind het nogal wat dat ze met de polite dreigen
maar ja je bent nog minderjarig. dus dat recht hebben ze
(om je de controleren) politie is wat overdreven denk ik
Wees eerlijk tegen jezelf, als je ouders zeggen een goeie grond te hebben om zo te handelen dan zijn ze toch ergens bezorgd over. het is dan jouw pakkie-an ze te overtuigen dat er nix loos is. en die bezorgheid weg te nemen.
En de enige manier om dat te doen is ze toch enig inzicht te geven.
ben je oneerlijk vind ik het eigenlijk niet meer dan normaal dat je problemen krijgt.
Is er nix aan de hand dan zou het ook geen probleem moeten zijn je ouders mee te laten kijken,.. toch ?
ik kan me voorstellen dat je denk dat ze zich teveel met je bemoeien en zeker als ze elke beslissing gaan controleren
maar geef ze de ruimte en als ze dat netjes doen dan moet het voor jouw ook geen proleem zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk zijn jouw ouders voor je verantwoordelijk. Ik denk dat ze zelf bang zijn dat zij door jou in de problemen zouden kunnen komen.
Is mogelijk maar de politie zal hier niet aan meewerken.Tenminste,niet zonder goede reden.Als je ouders je echt willen controleren kunnen ze beter opzoek gaan naar een hacker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar mijn ouders zeggen dan ook als ik dat zeg dat ze mensen kennen bij de politie die dat willen doen voor hen... Maar als ik alles hier lees denk ik dat mijn ouders liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor...ook de mensen die je ouders kennen kunnen dit niet zomaar doen.Er gaat een heleboel rompslomp aan voorbij...eer deze mensen dit mogen doen.Het kan natuurlijk wel dat ze dat in hun vrije tijd doen,als ze dat kunnen.Maar ik denk eerder dat je ouders je bang willen maken...dat ze zo willen voorkomen dat je sommige sites bezoekt.
Begrijp ik nou goed dat je ouders beweren dat ze de politie hebben gevraagd op jouw account in te breken? Dus niet andersom, dat de politie jou wil onderzoeken, en daarover met je ouders heeft gesproken?

In dat geval: tenzij je ouders de politie hebben verteld dat ze jou verdenken van een misdrijf (en ik neem aan dat ze niet zover zouden gaan uit nieuwsgierigheid naar jouw gechat) zou de politie ze vierkant uitlachen om zo'n verzoek. De politie is er om misdaad te bestrijden, niet om ouders te helpen hun kinderen te bespioneren. Ze hebben wel wat beters te doen.

En zelfs áls ze het wel zouden willen doen: ze mógen het niet.

Heb je je ouders gevraagd waarom ze je op deze manier bang willen maken? Hoe dom deze actie ook is, het klinkt wel alsof ze zich oprecht zorgen om je maken.

Is het niet een idee om ze een keer wél mee te laten kijken, zodat ze zelf kunnen zien dat jouw gechat onschuldig is en die chatvrienden geen bedreiging? Als je je ouders kunt geruststellen, is het voor hen gemakkelijker om je daarna meer vrijheid en privacy te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je in verdenking wordt gesteld van een zwaar misdrijf , hebben zij het recht jou pc te onderzoeken bv kinderporno of bomaanslag.. Dit kan vanop afstand of het aanslagen van je pc....
Zij kunnen perfect terug vinden welke sites je hebt bezocht en welke info er op je pc bevind .
Elke toets die je indrukt wordt opgeslagen en is altijd terug te vinden , zelfs jaren later.
Dit is ook zo met afluisteren van gsm en terug vinden van berichten , zelfs al zijn de berichten gewist , die blijven geregistreerd..
Nu moet je je zeker geen zorgen maken want dit doen ze enkel bij zware misdrijven...en op aanvraag van je ouders wordt dit zeker niet uitgevoerd.
Tenzij je een zware crimineel bent natuurlijk en je inderdaad serieuze dingen te verbergen hebt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politie zal nooit aan familie vragen dit te doen, al is het alleen maar om het feit dat er een heel grote kans is dat de mensen aan wie het gevraagd wordt dit doorvertellen.
Als ze het al doen is dat met toestemming vanuit het openbaar ministerie en dan nog heeft het de voorkeur om een complete pc in beslag te nemen.
Ben je namenlijk zelf heel slim met pc's zou je erachter kunnen komen dat je computer wordt bekeken en zou een onderzoek daarop kunnen stuklopen.
Klinkt mij meer als een broodje aap verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal is andersom: niet dat de politie aan de ouders zou hebben gevraagd te spioneren, maar dat de ouders de politie zouden hebben gevraagd in te breken in de PC van hun zoon. Maar dat klinkt natuurlijk nog steeds als een broodje aap.
De politie kan inderdaad in je computer inbreken. Maar dat zullen ze alleen doen indien daar een zeer groot vermoeden is dat jij criminele activiteiten uithaalt. En dan nog zullen zij hiervoor toestemming moeten hebben van de officier van justitie en die geeft dat echt niet zomaar. Ik geloof er helemaal niets van dat je ouders dit hebben gevraagd.

Nee, je ouders willen je alleen maar bang maken zodat jij geen gekke dingen gaat kijken of doen op het internet. Maak je geen zorgen, moet je niet serieus nemen.
Wat je wel serieus moet nemen is dat je voorzichtig moet zijn op het internet. Klik niet zomaar op onbekende links en ga ook NOOIT afspreken met iemand die je hebt ontmoet op het internet zonder dat je daarvan mensen op de hoogte stelt en dat je een begeleider meeneemt.
En zo zijn er nog wel een paar dingen die je beter niet kunt doen maar dat moet je maar eens met je ouders bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat ik denk: dat jij veel te veel op die computer zit en dat je ouders je op deze ouderwetse manier proberen in het gareel te krijgen!
Probeer het nu maar te minderen, de rest van de wereld is echt ook heel interessant!
Je ouders hebben echt het beste met je voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afhankelijk van je beveiligingsstrategie kan men al dan niet je computer in.
Wat wel heel goed te beveiligen is zijn je gegevens.
Dmv true-script is het mogelijk je gegevens zo te bescheremen (onleesbaarte maken) dmv encrypty, dat ook al zou de politie je bestanden in handen krijgen, ze het toch niet kunnen openen.
En mochten ze dit werkelijk aan de politie hebben gevraagd (hetgeen ik ernstig durf te betwijfelen) dan hebben ze zichzelf wel erg voor joker gezet, of ben jij zo`n gevaar voor de belgische samenleving, op computer vlak, waarschijnlijk niet want aangezien kennis omtrent computers bij de gemiddelde diender lager ligt dan bij de gemiddelde puberende VMBO èr, zou je hen eenvoudig buiten de deur moeten kunnen houden.
Inefficientie is dan ook een van de factoren die dergelijke onderzoeken zo duur maken en alleen zullen worden ingezt bij grote zaken (binnenlande veiligheid e.d.)
Er moet altijd een aanleiding zijn voor onderzoek, en daarmee bedoeld met niet een bezorgde ouder die vind dat kindlief te veel of te lang of om welke reden dan ook achte zijn computertje zit tegenwoordig kunnen ze ook gewoon langskomen met een USB stick met cofee (google maar eens) en ook daar is al weer een antwoord op.
En als ze je echt op de korrel hebben ivm faude bijvoorbeeld, dan komen ze gewoon langs en nemen ze je computer, telefoon, camera en eventuele andere datadragers gewoon mee voor onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk kan enkel een hacker op afstand in je pc en verder zou de politie zoiets enkel doen bij topcriminelen .
Het is duidelijk dat je ouders "iets" bekeken hebben op tv of in een film en nou maken ze je ongerust om zeker te zijn dat je niet op verkeerde websites gaat kijken zoals diegene voor volwassenen ,als dat mogelijk was dan zou men niet steeds die ganse computer meenemen bij een strafrechterlijk onderzoek zoals men op tv kan zien in het nieuws ,dat is het eerste wat men nu meeneemt dat is de computer ,je ouders willen je duidelijk in toom houden en probeer hun eens meer te tonen wat er zoals op internet te doen is ?Dan zijn ze direkt gerustgesteld ! Sucses angelheart