Mijn externe harde schijf werkt niet op mijn MacBook air. Hoe kan dit?

Ik had een tijdje geleden een harde schijf gekocht van 1tb van Western Digital. Ik had die aangesloten op mijn oude laptop (Windows 7) en mijn bestanden (foto's, video's, documenten) erop gezet zodat ik die naar mijn nieuwe laptop kon doen (MacBook air). Alleen hij werkt niet goed. Kan er wel bestanden vanaf halen maar kan er niks opzetten of verwijderen via mijn MacBook.. Wat kan ik doen zodat die wel werkt? Vind het sonde om een nieuwe harde schijf te kopen..
Ooh en ik weet trouwens niet super veel van computers af dus graag uitleg in makkelijke taal :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
35.7K

Het beste antwoord

De schijf heeft een indeling voor Windows, namelijk NTFS. Dat moet nu een Mac indeling worden, namelijk Mac osx extended (journaled).
Dat is nodig zodat Mac er ook weer bestanden op kan zetten en/of bewerken.
Ga naar het mapje "programma's" dan naar "hulp programma's" en open vanuit dat mapje het programma "schijfhulpprogramma".
Dan zie je in de linker lijst jouw externe schijf staan. Selecteer die (als er een partitie aangemaakt was, zie je 2 externe schijf icoontjes. Selecteer dan de bovenste, dus niet de partitie(s), maar de schijf zelf).
Ga dan in de rechter vak van dat scherm naar de tab "wissen" en kies daar voor de indeling "Mac osx extended (journaled).
Dan nog even een nieuwe naam opgeven en wissen maar!
Wel van tevoren even de bestanden die je wilt behouden kopiëren naar een andere schijf!
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje! Je bent mijn held :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hahaha, graag gedaan! ;)

Andere antwoorden (2)

Windows en ox (systeem mac) verachillen in uitvoering. Je harde schijf is nu op windows werkend. Je kan er wel alles afhalen? Ik denk dat het handig is alle bestanden op je mac te zetten. Dan de externe schijf te configureren op je mac. In mijn geval werkte het. Eerst je gegevens dus van je externe schijf op je mac. Dan de externe schijf aansluiten en waarschijnlijk, via een aantal vragen, loodst het systeem je door de configuratie. Anders op het icoontje van je vaste schijf klikken op je bureaublad en dan volgen wat gevraagd wordt. Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem met die harde schijf is dat die is geformatteerd in NTFS. NTFS is een manier van het inrichten van (o.a.) harde schijven met een groot volume voor Windows. Dit is een ander systeem dan dat Mac/OSX gebruikt.

Daarom kun je wel de schijf lezen en bestanden er af halen maar niet op opslaan.

Een oplossing kan zijn om de bestanden er af te halen en daarna de harde schijf door je Mac te laten formatteren. Alleen kan je je harde schijf daarna niet meer gebruiken in combinatie met een Windows pc.

Een andere oplossing is het installeren van het programma MacFUSE op je Mac. Dit programma laat jouw Mac ook schrijven op je harde schijf in de huidige staat. Dus hoef je die niet opnieuw te formatteren. Dit programma werkt niet alleen met externe harde schijven maar ook met USB-sticks.