Printer via netwerk aangesloten, print niet als internetverbinding weg is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
M.b.t. mijn vraag, ik bedoel: als ik printer via usb kabel aan PC aangesloten heb, doet hij het sowieso altijd......

Het beste antwoord

Vraag je of je nog kan printen als je je printer via je netwerk hebt aangesloten en je internetverbinding valt weg of vraag je waarom je niet kan printen via je netwerk als je internetverbinding wegvalt?

In dat eerste geval: ja, je kan gewoon printen als je internetverbinding wegvalt, dat doet niets af aan de goede werking van je eigen netwerk. Je moet uiteraard een 'echt' netwerk hebben. Dus router etc...

in dat tweede geval: dan is het niet je internetverbinding die weggevallen is maar je netwerkverbinding.

Start eens op via een linux-live-distro en check je netwerkverbinding. Wel verbinding? Dan is het een softwarematig probleem. Terug naar windows en uitzoeken wat je hebt uitgespookt (netwerkdriver?).

Werkt het ook daar niet is het een hardwarematig probleem.

Kijk eens of je andere netwerkapparaten kan 'zien' via het configuratiescherm. Indien niet, heb je misschien iets vervangen (switch?) rechtstreeks aan jou pc? Zonee: branden de ledjes (bij de juiste verbinding?). Zie je wel andere netwerkapparaten: zijn de problemen er constant of heb je dan wel dan weer geen verbinding? In dat eerste geval zou ik denken een softwareprobleem maar op jou pc hebben we dat hierboven al uitgesloten mbv de linux-live-distro-test. Dus kijk eens of alles op instellingniveau goed staat aan de kant van de printer zelf. In dat tweede geval: maak je wel gebruik van een standaard utp-kabel? Zoja: heeft je pc ook problemen als je 'm fysiek aansluit in een ander deel van je netwerk? Want mogelijk is er iets buggy aan 'jou deel' van het netwerk. Probeer anders eens een andere poort op de switch. Verzeker jezelf ook dat je niet gewoon een te druk netwerk hebt (misschien iemand die met een download alle bandbreedte afsnoept?)

Pfff, dat zijn al heel wat mogelijkheden, als het niet 1 van die dingen is laat dan maar weten. Dan zien we weer verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, dank je wel. Ik denk dat ik mijn printer via een usb-kabel aansluit op mijn PC. Bij het installeren van mijn printer kreeg ik de melding dat ik deze niet via een (usb-)kabel moest aansluiten; wifi heeft voorrang, daar komt het op neer. Printer ga ik nu via kabel wel aan PC koppelen. Stel voor dat ik geen wifi heb, dan kan ik gewoon wel documenten e.d. uitprinten middels de verbinding van de kabel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet printen via het netwerk per se via wifi? Beschikt de printer niet over een upt-aansluiting?

Andere antwoorden (1)

Wellicht eenvoudig DHCP probleem.

DHCP = Dynamic Hoste Control Protocol, of ergens iets centraals dat al je verschillende PC's, printers, handhelds, PDA's, GSM's, Ipads, tabletten een IP-adres geeft als ze op internet willen.

Als de internetverbinding wegvalt, is het meestal de verbinding met dat bakje (soms de router) die wegvalt. En dan denk je wellicht: "het is door de internverbinding".

Je kunt dit onderzoeken, zoals ik het al meermaals beschreef als volgt:

WIN+R (Windows toets met vlagje links van spatiebalk + 'R' van 'run') en krijg je een uitvoerkader:

CMD

Dan kom je in een prompt:
Daar tik je
IPCONFIG
Als je daar zoiets krijgt als hieronder, is het OK:

Windows IP-configuratie
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::f9fc:7a08:b5b2:529
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

Krijg je echter 169.xxx.x.xxx als internet adres, dan ziet jouw device geen router meer en kan hij natuurlijk ook niet over dat aders (gateway is dan weg) naar het internet.

In werkelijkheid heb je echter geen device meer die je intern netwerk mooi al zijn nummertjes geeft.

Om dat nummer van je printer te weten, kun je meestal op de knopjes van je printer een setuppagina of informatiepagina afdrukken.

Dat zal het zelfde zijn.

Oplossing is dus: een betere en stabielere router kopen, die zelf instellen (via je browser of via de bijgeleverde CD) en je netwerkadressen vast zetten op maat (192.168.0.x reeks dan is de norm voor België en Nederland; 192.168.1.x wordt o.a. ook meestal in de VS en Engeland gebruikt, maar komt hier ook meer en meer voor).