Hoe kan ik weten of mijn nieuw aangeschafte laptop niet eerder gebruikt is door een ander?(zie toelichting)

Ik heb dus een laptop gekocht bij de mediamarkt.
Deze wilde ik niet startklaar gemaakt hebben (want dat zou 29.99 gekost hebben en dat kan ik zelf ook wel).

Nu bleek toen ik thuis kwam dat de seal verbroken was. Ook bleek de antivirus McAfee al 69 dagen verlopen te zijn.
Gebeld naar de Mediamarkt dus.
Zij vertelden mij dat deze laptop al startklaar gemaakt was en dat dit in 95% van de gevallen al gedaan is vóórdat men er een aanschaft.

Op mijn vraag wanneer moet ik dan de 30 euro extra betalen als dit toch al gedaan was, vertelde men mij dat dit moest als ik een update of servicecheck wilde na een jaar.

Ik zei dat ik dit beide niet had gewild. Waarop hun antwoorden dat het standaard gedaan wordt dus ik had geen keus.

Ik heb zelf gewoon het gevoel dat de laptop gebruikt is door iemand anders.

Kan ik de laptop omruilen, zo ja op grond waarvan?
Ik wil gewoon een degelijk nieuw geseald product en niet waarvan de laptop minstens in december al een keer is aan geweest.

Product lag gewoon in de schappen, dus niet ergens vaag in een magazijn. Toch wel vreemd gedoe allemaal denk ik.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mediamarkt staat er om bekend dat terug gebrachte en soms defecte apparaten gewoon terug in het schap geen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen=gaan
ItisILeClerc
10 jaar geleden
je zou Speccy kunnen downloaden onder Storage/Hard Drives kun je aflezen hoevaak de harde schijf is aangezet (Power On Count) en hoelang hij gedraaid heeft (Power On Time), wellicht geeft je dat meer inzicht http://www.piriform.com/speccy
ItisILeClerc
10 jaar geleden
PC Usage Viewer laat je zelfs precies weten wanneer de laptop aanstond:
http://www.pointstone.com/products/pcusageviewer/
(onder voorbehoud, want ik heb hem niet zelf getest)
Thecis
10 jaar geleden
Virtueel +-je, want kan niet met reacties, maar dit is echt heel goede reactie. Ik wist niet van die programmatjes. Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal met Thecis eens! Een dikke virtuele + !
ItisILeClerc
10 jaar geleden
graag gedaan

Het beste antwoord

De harddisks van tegenwoordig hebben smarts, een techniek om aan te geven of te voorspellen of een disk teveel lees of schrijffouten heeft en daardoor vooraf een melding weer kan geven dat de gebruiker nog zijn gegevens kan opslaan.
In deze informatie is ook te zien hoevaak de disk uit en aan is gezet en het aantal draaiuren. Dit geeft een wat beter beeld dan binnen Windows te kijken naar het aantal reboots en logs, aangezien dit allemaal weg is na een systemrestore (met de aan te maken dvd's of USB disk.)

Er zijn verschillende freeware tooltjes onder Windows te downloaden die de smarts informatie uit kunnen lezen. Hier zal je met Google vele hits vinden.

Naast al dit is er volgens mij ook gewoon een consumentenrecht waarbij je binnen 8 dagen zonder vragen je product terug mag geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,maar dan moet het wel gaan om een niet goed werkend product of waaraan te zien is dat het al gebruikt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Zonder vragen" betekent volgens mij dat het niet uitmaakt of het al dan niet goed werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle 14 laptops die ze nog hadden van mijn type hadden een gebroken zegel.
De reden...
Startklaar gemaakt.
Op mijn vraag hoe ik dan weet of ie gebruikt is of niet?
- Ja meneer u kunt er vanuit gaan dat wij nieuwe laptops leveren.
(geloof je het zelf).

Andere antwoorden (2)

Er zit een zegel op de buitenkant van de doos. Je kunt als je hem koopt daaraan meteen zien of de doos al een keer geopend is geweest. Weiger een doos met een verbroken zegel. De Mediamarkt neemt geen computers terug, zo staat er in hun eigen voorwaarden (https://service.mediamarkt.nl/?a=ticket_faq&ticketcatid=71)
dus zou het apparaat eigenlijk niet gebruikt kunnen zijn. Maar dat weet je nooit zeker...
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het staat in de voorwaarden,alleen houden zij zich daar niet aan.
Windows?

Dan kan je gewoon eens in de logboeken kijken om een idee te krijgen.

Het feit dat er een zegel op de verpakking zit, geeft in mijn ogen aan dat je als consument mag verwachten dat deze niet verbroken is wanneer je het product koopt. En een verkoper moet instaan voor een product dat voldoet aan wat je er redelijkerwijze van kan verwachten.

Ik zou dus zeggen: terug met die handel. En als ze je niet verder willen helpen vraag je maar naar de manager (durft bij mediamarkt wel eens helpen!). Als ook dat niets opbrengt stuur je hen maar een aangetekend schrijven.