Wanneer de app Enlocked is geïnstalleerd, moet het gelijk werken.
Het werkt door middel van PGP-encryptie. Dat is tegen bedrijven die de mailtjes proberen te onderscheppe. Normaal kun je aan de onderliggende code van een mailtje zien wat de inhoud is, maar met PGP-encryptie kan dat niet meer zo makkelijk. Er staat namelijk een (vaak lange) code in die door e-mailprogramma's ontcijferd kan worden, maar bedrijven die de mailtjes proberen te onderscheppen kijken naar de onderliggende code van een mailtje, waar ze in dit geval minder aan hebben.