Wanneer het Mandarijn (de officiële taal van China en één van de vele Chinese dialecten) in ons (het Romeinse) alfabet geschreven wordt, wordt dit “pinyin” genoemd. Omdat het Mandarijn vier tonen kent (plus een neutrale toon, wat eigenlijk gewoon betekend dat er geen toon is) worden er vaak toontekens toegevoegd aan het pinyin. De vier tonen, met als voorbeeld “ma” en de betekenis in haakjes:

1ste toon: mā (moeder)
2de toon: má (hennep)
3de toon: mǎ (paard)
4de toon: mà (vloeken)

Om zowel in Word als op het internet pinyin met toontekens te kunnen typen heb je twee opties: (1) een website gebruiken waarop je pinyin kan typen, en deze dan kopiëren-plakken naar waar het nodig hebt; of (2) software downloaden waarmee je pinyin kan typen.

Optie 1:
Er zijn verschillende sites waar je pinyin op kunt typen. Een voorbeeld is http://www.csulb.edu/~txie/Itool/pinyintextfield.swf

Om de eerste toon te typen voer je de pinyin in plus het toonteken (1, 2, 3, of 4). Om nǐ hǎo te krijgen typ je dus: ni3 hao3; en om zàijiàn (tot ziens) te krijgen, typ je: zai4jian4.

Optie 2:
Ook hier zijn er verschillende programma’s beschikbaar. Zelf gebruik ik Pinyinput, welke gratis hier verkrijgbaar is: http://pinyinput.sourceforge.net/

Dit programma voegt een extra optie toe aan de taalbalk in Windows. Wanneer je overschakelt op Pinyinput kan je pinyin typen op dezelfde manier als bij optie 1.
Ik geloof dat de taalbalk automatisch toegevoegd wordt wanneer je meerdere taalopties beschikbaar hebt. Ik heb een screenshot toegevoegd waarop je kunt zien waar de taalbalk normaal staat (in Windows Vista). Door op het icoontje van een toetsenbord te klikken zou je de mogelijkheid moeten krijgen om over te schakelen op Pinyinput.

Dat zijn de opties! Optie 1 is minder gedoe maar optie 2 is makkelijk als je echt veel in pinyin zult typen.

PS: Als je voor optie 2 gaat, zorg dan dat je in de Settings van Pinyinput onder het kopje “Tone Marks on Vowels” de optie “Use combining diacritical marks” aantikt (screenshot bijgevoegd). Als je dit niet doet willen de letters nogal is verspringen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op mijn laptop maak ik dan gebruik van de Speciale tekens. Die staan onder de bureau-accessoires. De ǎ wordt daar een "Latijnse kleine letter A met caron" genoemd. Je kunt 'm ook maken met de Unicode U+01CE
Amadea