Hoe kan het dat mijn computer geblokkeerd is door zogenaamde cybercrime?

Hallo, ik was net gewoon aan het internetten en iets aan het downloaden van mediafire, en toen kwam er een bericht van de politie dat mijn computer is geblokkeerd en dat ik 100 euro moet betalen omdat ik zogenaamd iets met cybercrime heb gedaan terwijl ik gewoon onschuldig op youtube, mediafire, en google en dat soort sites zat. Dus weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Alsjeblieft wel snel antwoorden want over 48 uur kan mijn computer niet meer gedeblokeerd worden

Toegevoegd na 13 minuten:
O ja en het is van ukash ( dus virus) weet iemand hoe ik dat kan weghalen?!?!

Toegevoegd na 2 dagen:
Het is gelukt! Ik heb het met het een rescue cd
Gedaan (antwoord van lucid dankjewel lucid!!) verder bedankt voor alle hulp!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Computeridee heeft een handleiding geschreven over hoe je dit virus kan verwijderen. In het kort: Je moet een AVG Rescue disc/usb maken om zo het virus te verwijderen voordat Windows kan opstarten. Als dat gebeurd is moet je nog even voor de zekerheid scannen met Malwarebytes en je antivirus software. Zie bron voor de volledige handleiding.

Bronnen:
http://www.computeridee.nl/workshops/paysa...

Je kunt beter de boete zo snel mogelijk betalen. Ik heb al drie computers die nu geblokkeerd zijn!

Nee dit heeft de politie niet gedaan. Via de link zie je een voorbeeld van iemand die op deze manier heeft betaald en is opgelicht. Dit soort meldingen zijn nooit echt van de politie afkomstig. Je moet dan ook niet betalen aan de afpersers, maar je computer scannen op malware of andere schadelijke software die er niet thuis hoort. Als je dat zelf niet kunt kun je daar misschien iemand voor inschakelen? Het kan trouwens gewoon een popup zijn, dan is sluiten voldoende. Als er echt schadelijke software is geïnstalleerd dan moet je het ook echt softwarematig zien op te lossen. Je zou systeemherstel kunnen proberen terug naar een moment voordat je de melding voor het eerst kreeg. De meest ingrijpende optie is nog je pc te formatteren en een nieuwe installatie van windows te doen zodat je met een schone lei kunt beginnen.

Bronnen:
http://www.security.nl/artikel/41912/Neder...

Gewoon even naar je vorige herstelpunt gaan. Thats it

Het allerbelangrijkste: Betaal niets. De overheid/politie zal jou nooit via je eigen PC een blokkade opleggen. Dat mogen ze ook helemaal niet! Als ze al beslag zouden willen leggen zouden ze langkomen, om je PC op te halen. Niet schrikken, er is niets aan de hand. Het enige dat gebeurt is dat alle programma's, pictogrammen en bestanden (bijvoorbeeld Word documenten) zijn ingesteld dat ze worden uitgevoerd met een programma die deze bestanden niet kan uitvoeren. Het slimste is, als je geen kennis hebt van ICT, naar een servicepunt of helpdesk te gaan. Die lossen dat binnen 5 minuten voor je op. Het voordeel van zo'n groot verspreid virus is dat iedereen er vanaf weet, inclusief programmeurs en andere ICT'ers. Er is allang een oplossing voor! Conclusie: Neer je PC / laptop mee naar het dichstbijzijnde servicepunt. Ik neem aan dat je er wel iets voor wilt betalen om dit virus kwijt te zijn? Maar betaal niet die 100€. Dat is hartstikke nep. Toegevoegd na 1 minuut: Spelfout. Laatste alinea: "Conclusie: -Neem-..."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100