Rekenen, vermenigvuldigen bv. werkt binair hetzelfde als decimal. Een voudiger zelfs wat je hebt alleen 0*1 en 1*1.

----
00000
110100
1000001 (van achter naar voor 1+0+0=1
0+0+0=0
1+1=10 (0 + 1 onthouden)
1 (onthouden)+1+0+0=10 ...schrijf de nul
1 (onthouden)+0+1 = 10...schrijf de nul
1 (onthouden)+1 = 10 wordt als laatste dus 10

Om dit een zesjarige uit te leggen zal lastig worden, maar niet lastiger als gewoon rekenen.
Kinderen van groep 5 echter moet je dit makkelijk kunnen leren , eind groep vier misschien ook.

(Tenzij je zoals anderen al opmerkten, een kind hebt dat zichzelf m,et drie jaar al heeft leren tellen en sommetjes maken, zichzelf heeft leren lezen ed....echter dat zijn minder dan 2 op de honderd kinderen. 2% hoogbegaafden ca)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tenzij het kind hoog intelligent is, zou ik er nog even mee wachten.
Laat hem/haar eerst leuk kind zijn, gewoon leren lezen en rekenen, dan kan dit over een jaar of 5 ook nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind van 6 leert op school rekenen zoals iedereen dat leert. Tenzij je kind dit zelf aangeeft, doordat het buitengewoon begaafd is, zou ik het daarbij laten. Het moet al moeite genoeg doen om 1 rekenmethode onder de knie te krijgen. Ik vraag mij ook af wat het nut is om je kind twee methodes aan te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bron staat een duidelijke uitleg over hoe vermenigvuldigen werkt in binair
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, bedankt, maar...
Dat is hoe ik het aan iemand met mijn leeftijd zou uitleggen, maar een kind van 6 gaat dit denk ik niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze de uitleg voor scholieren en niet voor 20+ers ;) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1269340 en dan met name dit:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/29427005
Zes is wel heel erg jong om te gaan delen en vermenigvuldigen, in wat voor stelsel dan ook. Ook optellen en aftrekken is best heel moeilijk. Maar als je de getallen los laat en alleen op losse bits let zijn AND, OR en NOT prima uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enthousiast...

Om het binaire stelsel onder de knie te krijgen, is een goede omgang met het decimale stelsel een 'must'. Optellen en aftrekken is binair redelijk eenvoudig. Als een zesjarige daar goed mee om kan gaan, zal ze delen en vermenigvuldigen ook wel begrijpen en het dan waarschijnlijk eerder jou en mij uitleggen hoe dat werkt.

Volgens mij werkt het delen en vermenigvudigen het eenvoudigst door eerst de binaire waardes in het decimale stelsel om te zetten en dan na de berekening het resultaat terug naar het binaire stelsel om te zetten.