Mijn zoon zijn computer is gehacked, daardoor is zijn PC geblokkeerd omdat hij illegale webpagina's zou hebben bezocht. Hoe kan ik dat oplossen?

Mijn zoon is bijna een digibeet. Zit dus hoofdzakelijk op de PC voor internet bankeren en email contacten. Hij ontving een bericht dat zijn PC gehacked was. vervolgens een pagina met de mededeling dat hij geblokkeerd werd omdat hij illegale webpagina's zou hebben bezocht. In de rechter bovenhoek stond een soort politie logo Hij zou €100 moeten betalen om gedeblokkeerd te worden. Het betalen moest geschieden dmv Ukask of iets dergelijks, die te koop zouden zijn oa bij benzine stations. Met de PC was verder niets meer te beginnen. Geen internetverbinding of email contact was mogelijk. Hij snapt er niks van en vroeg mij ( zijn moeder) of ik hem kon helpen. Zelf ben ik 55 jaar en kan wel iets met de PC maar ben verder niet handig genoeg. Nu vraag ik me af of iemand weet of dit een echte politie pagina is. Volgens ons wordt hij opgelicht. Mijn man sprak op zijn werk iemand die precies het zelfde met zijn PC had.Hij had Norton op zijn PC staan. En of dit op een simpele manier op te lossen is. Ik wil gaan proberen de PC op te starten veilige modus en dan proberen systeemherstel. Het is een oude PC met windows XP. Of is PC als afgedankt te beschouwen? Of moet er echt een specialist aan te pas komen. Mijn zoon heeft niet zoveel geld.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
bamibal
11 jaar geleden
De computer is niet gehackt, maar hij heeft een virus opgelopen. Het is niet van de politie. Niet betalen in ieder geval! Het virus is wel te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NOOIT betalen dit helpt niets
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilt u echt real time assistentie, dan verwijs ik u naar www.pcwebplus.nl te gaan.
Daar wordt u realtime geholpen.

Antwoorden (4)

Kijk hier maar eens dan lukt het wel. http://www.computeridee.nl/workshops/paysafe/ukash-politievirus-verwijderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit ook oplichting is op een hele slimme manier! Desalniettemin hebben ze gewoon de PC gehackt en dat zal ook niet makkelijk terug te draaien zijn want zo te horen is het een pittig virusje. Ik zou naar het lokale politie bureau stappen om dit na te vragen en meteen aan te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
de politie gaat je echt niet helpen met een virusje van de pc verwijderen.
Zoek eens op internet naar antivirussoftware die vanaf een opstartbaar medium kan gedraaid worden. Start de pc daarmee op en laat dit antivirusprogramma scannen en de malware verwijderen.

Maar neem er eerst foto's van en ga ermee naar de politie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
waarom naar de politie toe? Dit is het ukash virus, er is ook een versie dat je geblokkeerd bent door buma/stemra.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doet men nu eenmaal als er een strafbaar feit is gepleegd. Zoek nog wat meer informatie over dit virus op internet. Je zal zien dat op veel webpagina's het advies staat dit aan te geven bij de politie. Waarom dit advies in de wind slaan?
Ritsuka
11 jaar geleden
het is een virus, er zijn zoveel virussen online. moet je bij elk virus dat gevonden is naar de politie? wat willen ze er tegen doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en moet de politie dan iemand gaan arresteren?
heeft totaal geen nut om aangiften te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog een verschil tussen "elk virus" en malware die zich uitgeeft voor de politie. En als je wil, waarom niet voor elke virus of worm naar de politie, zo lang er strafbare feiten zijn gepleegd. Daar dient de politie voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er diefstal is gepleegd of is ingebroken ga je toch ook naar de politie?
Ritsuka
11 jaar geleden
maar wat is er precies strafbaar aan het ukash virus? je kunt je pc even niet gebruiken, dat is vervelend, maar ze stelen geen gegevens, al je data blijft bewaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je uitgeven als politie is strafbaar (als je het niet bent natuurlijk). Het virus doet nog meer strafbare dingen, zoals wel meer zaken die met computercriminaliteit te maken heeft. Kijk maar eens op de website van de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: Het is afpersing. Dat is wat er strafbaar aan is. Maar ik ben 't wel met je eens dat naar de politie gaan gewoonweg geen zin heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat politie hier al een tijdje van op de hoogte is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom roept de politie ook op om bij nieuwe inbreuken dit te melden. In de hoop zo meer informatie te achterhalen om de daders te pakken te krijgen. Je zou nog gaan denken dat bovenstaande reacties net willen vermijden dat er naar de politie wordt gestapt. Als men niet beter zou weten, men zou nog denken dat jullie iets met deze afpersing te maken hebben.
Ritsuka
11 jaar geleden
Haha, je hebt me door, ik zit in het complot :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dacht ik het niet! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De politie wordt echt niets wijzer van de zoveelste aangifte.
Dit is inderdaad een ransome mailvirus. Er zijn varianten van de tekst maar het probleem is gelijk. Je kan niet meer op internet. Betalen heeft overigens helemaal geen zin. Helaas hebben meerdere dit wel gedaan waardoor deze lui vrolijk doorgaan met deze rotzooi te verspreiden. Normaal gesproken zal geadviseerd worden om de pc geheel opnieuw te installeren, omdat dit virus zich slim nestelt. Ik heb deze ook al eens gehad. Ga naar een kasperskiy rescue disk, download deze: http://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk
(op een andere pc) en brand hem op cd. Start besmette pc op met cd. Hier kun je een update doen van die software (laatste definities) om vervolgens gehele schijf te scannen. Als er een aantal worden gevonden (zijn er altijd meer dan 1), dan kunnen deze hier worden verwijderd. Dan kan pc weer normaal worden opgestart, opnieuw eigen virusscanner installeren (echt nodig) en nogmaals gehele schijven scannen.
Hier komt wel enige pc kennis bij kjiken, dus raad aan om in omgeving computer fanaat te vinden die dit voor je doet.
Anders harddisk los halen en via speciale kabel aansluiten op andere pc via USB! dan is het slechts een externe harddisk waar je (redelijk veilig) je eigen data vanaf kan halen.
Sowieso veel werk. Succes