Is Data nu een lengte, gewicht of volume inhoud? M.a.w wat is data?

Als voorbeeld genomen, een bitmap van 300 bij 300 van 1MB.
In de volksmond is hij 300x300 groot, maar is ook 1mb groot.
Een vast object kan toch geen twee verschillende groottes hebben?
Je hebt afmetingen ( grote ) volume ( inhoudsmaat ) en gewicht ( massa ).

Daarnaast hebben we ook nog voltage/wattage/amperage.
Maar dat staat los van dit verhaal ( het neemt immers geen ruimte en heeft geen massa ).

Een object in de fysieke wereld is bijvoorbeeld 300mm x 300mm x 10mm en weegt 10 gram, hier heb je duidelijk het formaat en gewicht ( volume is aan de hand van de afmetingen uit te rekenen).
Deze zijn duidelijk te zien en uit te rekenen.

Gewicht= grammen/kilo's etc.
Maten= millimeters/centimeters etc.
Volume= inhoud in kubieke millimeters/centimeters of liters etc.

Data= kilobyte/megabyte/gigabyte
De eerst 3 genoemde zijn meetbaar in de fysieke wereld.

Nu de data, deze neemt (opslag)ruimte in beslag.
Iets wat ruimte in beslag neemt heeft drie dimensies in fysieke vorm als ook massa.
Maar data heeft geen eigen soortelijk gewicht, heeft geen volume en toch neemt het ruimte in beslag.

Als voorbeeld heb ik nu een afbeelding genomen, maar had net zo goed een film ( speelduur/resolutie/data ) of muziek ( speelduur/sample rate/data ) of gewoon een programma ( data ) kunnen zijn.

Dus wat is data, is het een lengte, gewicht of volume?

Toegevoegd na 1 uur:
Niet wat data kan bevatten, maar als meeteenheid zelf, dus kb/mb/gb tov lengte/gewicht of volume

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dit is een zuivere taalvraag en je verwart 'inhoud' met het etiket.

We moeten terug naar het Latijn en het werkwoord 'dare' dat (onvolledig) vertaald 'geven' betekent, dus het overhandigen. Daar uit kwam 'datum', namelijk hetgene wat gegeven wordt, en dat vrij kan vertaald worden als 'ding'. Datum is dus 'ding' en data is dingen.

Bij de eerste computers zat men met het probleem dat men maar 'met' of 'zonder elektriciteit' kon meten en dus 1 of 0 kon opslaan voor dat ding en was de eenheid van 'ding' dus 'bit' of binary unit (eenheid in tweetallig stelsel). Zo begon men ze te combineren tot 8 dingen van 1 of 0 en kwam men tot byte.

Toen ging het enkel over letters die woorden vormden inclusief de cijfers en kwam men tot 7 bits en met die 128 volstond men om alle letters (26 minuscuul en 26 majuscuul) en alle leestekens en cijfers (0 tot 9) uit te drukken alsook een paar speciale als enter (13 of 10 en 13) en tabulator (9) of spatie (32) en stopte men dit een ASCI-tabel. Op het scherm kwamen dan 80 kolommen en 24 of 25 lijnen, dus met 2000 bytes schreef je een scherm vol.

Dan moest men ook tekeningen opslaan en dergelijke meer en werd data niet alleen 'karakter' en verloor het begrip zijn binding met 'ding' of 'gegevene'.

En zo kan ik je antwoord heel mooi beëindigen

dat data ook in het Nederlands nog steeds:

ge-geven betekent.

'Antwoord geven op deze vraag' is dan ook...

data

Kei-coole vraag, man!

Vanwege een oude zak/leerkracht van 47 jaartjes oud/jong...

+JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Data = niets anders dan: GEGEVENS!
Oftewel:
Feiten die verzameld worden om antwoord te kunnen geven op vragen die gesteld worden.

Het is dus niet: OF lengte, OF gewicht, OF volume.
Het is vaak juist wel:
# gegevens# , informatie, omtrent
lenge,
gewicht,
volume,
grootte,
inhoud,
hoeveelheid,
afmetingen,
massa.

Data is ook een verzamelnaam voor (bedrijfs-)gegevens, zoals boekhouding, personeelsgegevens en tekstdocumenten.

Of de in -of outputgegevens die in een digitaal informatiesysteem worden beheerd. De data worden bewaard in bitreeksen en omvatten tevens de manier waarop de bits in informatie worden omgezet (tekst, geluid, beeld).

Data = datgene wat bekend is, of wat je weet.

De data van een afbeelding kunnen dus zijn:
grootte,
hoeveelheid Mb
instellingen van de camera
hoeveelheid megapixels
waar de opname is gemaakt
opslagruimte
EN inderdaad, bij een video: de speelduur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
@gewooneengast: dat is niet van belang, data is dimensieloos. Zie het antwoord van rose.
gewooneengast heeft gewoon een nieuwe standaard uitgevonden... data is de opgeslagen informatie per quirck-eenheid...:)

Toegevoegd na 5 minuten:
d = q mb^2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is op dit moment dan alleen nog theoretische datahoeveelheid, aangezien we nog niet op die schaal data op kunnen slaan.
Data is zijn eigen grootheid met bit als eenheid. Vandaar dat je het ook niet als een gewicht uit kan drukken, net zo min als je een volume niet als een gewicht uit kan drukken (totdat je meer variabelen hebt).

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kan wel wat zeggen over de minimale afmetingen die data kan hebben, en het gewicht wat daar bij kan horen. Het antwoord hierboven zegt daar wat over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt in je vraagstelling een categoriale fout.

Gewicht en afmetingen (maten en volume) zijn eigenschappen van objecten.

Data is twee stapjes hoger, namelijk een categorie (groep van) objecten. Specifiek is data de categorie objecten die gegevens bevat (informatie is weer net iets anders, informatie kan uit data gesynthetiseerd of aan data onttrokken worden)

Data is een categorie objecten. Objecten kunnen, b.v., zijn: afbeeldingen, databases, video, excelbestanden, etc..

Deze objecten kunnen allemaal eigenschappen hebben. Een afbeelding kan b.v. lengte en breedte hebben, resolutie en/of kleurset.

De grootte en/of grootte op schijf (het aantal bytes) is niet een eigenschap op objectniveau, maar een eigenschap op dataniveau. Een afbeelding heeft dus niet een eigenschap die aangeeft hoeveel bytes deze inneemt.

Samengevat: Data is een categorie van objecten die (op dataniveau) een aantal eigenschappen delen. Data is niet een eigenschap van objecten.

Toegevoegd na 2 minuten:
In jouw voorbeeld: De bitmap X heeft de afmetingen 300x300, het data-object X heeft een grootte van 1 Mb.
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Data is dimensieloos. Het is niet anders dan een verzamelbegrip voor gegevens.