Wat betekent compressieformaten?

Ik wil een DVD branden, maar ik weet niet wat compressieformaten zijn en wat ik ermee moet doen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Comprimeren is het weghalen van nutteloze bits zonder aan kwaliteit in te boeten.
Compressie formaat hangt mede af van wat u wilt comprimeren, data, foto's, muziek, enz.
Er is een massa uitleg aan te geven maar om het kort te houden heb ik een paar links toegevoegd in bijlage, u kan eruit pikken wat voor u van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Comprimeren doe je om een bestand (video, audio foto enz) te verkleinen al dan niet gepaard met kwaliteitsverlies. Een dvd is sowieso al gecomprimeerd.
Wil je een backup van een dvd maken, gebruik dan het gratis programma "DVDSchrink" met dit programma kan je dvd naar pc kopieren image bestand en daarna dit image bestand branden op een lege dvd schijf. Bovendien kan je de vaak iets te grote (originele) dvd inhoud iets verkleinen zodat het toch op een dvd past.
Wat ook kan is gebruik maken van video bestanden van het divx formaat, deze zijn nog verder gecomprimeerd en een dvd (normaal ong. 4,5 GB) word dan ongeveer 750MB.
De meeste dvd en/of multimedia players kunnen dit format prima aan.
Let op comprimeren, is een afweging tussen verkleien met acceptabel kwaliteitsverlies, dat kunnen prima kwaliteit films zijn, maar met kan ook te ver gaan en de kwaliteit te veel aantasten.
Dus of kies voor complete dvd's grote bestanden, maar maximale kwaliteit(+ menustructuur) of kies divx(xdiv) bestanden, veel kleinere bestanden, met in principe prima kwaliteit, maar geen menu structuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets comprimeren wil zeggen dat u het bestand kleiner wil maken door de nutteloze bits en bytes eruit weg te halen. Dit kan wel gepaard gaan met kwaliteitsverlies. Coderen wordt vaak gedaan en er bestaan ontzettend veel coderingen. U kan muziek coderen, video files noem maar op. Video wordt meestal in Divx of Xvid gecomprimeerd zodanig de video toch op 1 cd van 700mb past ipv op een dvd van 4,7 GB. Audio files in mp3 zijn bv al comprimeerd en zijn zo wie zo a kleiner gemaakt.

Kijk hier voor meer uitleg => http://www.weethet.nl/dutch/video_dvdshrink.php