Is dit zogezegde bericht van de politie (dat ik niet kan sluiten op mijn andere computer) een virus of niet?

Er staat dat ik €100 moet betalen en ik kan het scherm niet sluiten!

Toegevoegd na 33 minuten:
Hoe krijg ik dit scherm weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe krijg je dat voor elkaar? De politie doet zoiets volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, ik vond het al zeer verdacht: de politie zou dit nooit zomaar kunnen doen, toch?
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt de AVG virus scanner gratis downloaden en die hetgeen nu blijkbaar op jouw computer geïnstalleerd is laten verwijderen. www.avg.com, free edition 2012.

Het beste antwoord

Dit heet ransomware. Oftewel losgeld software.
Kennelijk heb je sites bezocht of dingen gedownload die dit virus in zich hebben.

Je computer is besmet geraakt met een virus programmaatje dat de computer in een oneindige loop heeft gezet die niet meer te stoppen is.
Het vervelende hiervan is dat nu ook je register besmet is waardoor uitzetten en weer aanzetten niet gaat helpen.
Bij opnieuw opstarten wordt het virus onmiddellijk weer geactiveerd met hetzelfde resultaat.

De bedoeling is dat je de criminelen die dit virus op je computer hebben geïnstalleerd 100 euro gaat betalen waarna ze dan een code geven om de blokkering ongedaan te maken. Je kan zelf wel raden dat dat 'm niet wordt.

Het verwijderen van eenmaal geïnstalleerde ransomware is lastig. Het vereist een zorgvuldige zoektocht door je hele bestandssysteem waarna je handmatig stuk voor stuk de besmettingsbron moet verwijderen.

Ga op een niet besmette pc en ga op zoek met Google met behulp van trefwoorden die je ziet op je besmette pc naar de naam van dat virus.
Heb je de naam gevonden dan is ook de remedie snel achterhaald. Met googlen naar de virusnaam.
Je zal vele forums vinden die oplossingen geven voor het probleem. Ook bij grote anti-virus ontwikkelaars als McAfee, Symantec of AVAST kunnen remedies te vinden zijn.
Voer de gevonden oplossing uit op de besmette pc.
Vaak zal je daarvoor moeten opstarten zonder windows uit te voeren (DOS mode)
Een beetje kennis van DOS kan daarbij zeer behulpzaam zijn.

De aard van de oplossing zal meestal zijn dat je met opdrachten als del (delete) bepaalde bestanden moet verwijderen.

Eenmaal je computer weer schoon dan in het vervolg oppassen wat je in het vervolg bezoekt of download!!

Succes....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit is vermoedelijk een phishing bericht,zeker gezien de tekst in een voor u vreemde taal is opgesteld.Gelieve daar niet op te reageren.Probeer je computer af te sluiten.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de computer al meerdere keren heropgestart en het blijft er maar op komen. Hoe kan ik dit scherm wegkrijgen?
lijkt me duidelijk geval spam/virus of hoe het heten mag. Met Ctrl+Alt+Delete zul je het vast wel kunnen sluiten. Maar ga geen opgegeven telefoonnummers ofzo bellen of codes doorgeven
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat gebeurt er als je Ctrl+Alt+Delete gebruikt?
Probeer MBAM te downloaden en uit te voeren. Dit is een programma dat op virussen scant en ze probeert te verwijderen. Succes!

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik zie al andere virusscanners langskomen, die kan je ook proberen, maar met MalwareBytes' Anti-Malware heb ik hele positieve ervaringen. Hij is snel geïnstalleerd, is niet zo groot, scant snel en verwijdert effectief. Bovendien is het heel makkelijk om daarna het programma weer te verwijderen. Vaak is het zo met bijv. AVG of McAfee dat ze je redelijk opdringerig hun producten willen verkopen; er blijven vaak bestanden en programma's na verwijdering achter, enzovoorts enzovoorts. Is niet heel erg, maar MBAM is makkelijker en sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
dit is wel een van de betere
lukt het je niet op het te installeren in gewone modus vanwege dat scherm
herstart je pc dan naar velige modus met netwerkverbindingen
en ga dan naar de site en download en installeer hem
als dat ook niet lukt
download dit programma dan op stick via een andere pc en installeer het in veilige modus
en scannen maar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, een van de betere en helemaal gratis.
Waarom een minnetje?
Dit is niet echt. De politie werkt nooit zo via het internet , omdat velen twijfelen dat het wel echt is. Als je echt 100 euro zou moeten betalen, krijg je dat wel via een andere manier te horen van de politie.
Probeer het te sluiten via ctrl alt delete of zet gewoon je computer af!

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je je computer niet kan afzetten, download je best een antivirus en laat je je computer volledig scannen zodat je het virus er af kan halen. (Ik raad Spybot - Search & Destroy of McAfee Security Scan Plus aan)

Toegevoegd na 22 minuten:
Net nog een site gevonden dat bevestigt dat dit een virus is!
Er staat ook op hoe je het moet verwijderen. Lees het eens door en je geraakt er wel vanaf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nep, google maar op klpd virus.
En het schijnt ook erg moeilijk te verwijderen te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een Bogus.
Om nou niet een heel website over te typen zie link.
Suc6.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel snel zijn want mijn antwoord zal wel weer door de moderatieteam verwijderd worden.... :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom alvast snel een +
Tip voor later, maak altijd backups van je register en al je spullen op bijv een externe harde schijf dan weet je zeker dat mocht er iets gebeuren jemalles weer kan terug zetten, en dan is er niks aan het handje en dit bericht kan je waarschijnlijk ook gewoon tussendoor met alt-f4 weghalen, wel uitkijken de volgende keer, en neem ok een goed antivirus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link staat hoe je de ransomware kunt verwijderen.