Sinds het jaar dat dt technisch mogelijk is.
Het niet mogen uploaden is namelijk een logisch voortvloeisel uit de wet die ook zegt dat je geen boeken mag kopieren , muziek mag opnemen en films mag branden om die te verdelen. En dit komt op het zelfde neer.

Dat je wel mag downloaden is niks meer of minder dan een soort maas in die zelfde wet, die overigens dringend aan herziening toe is (wegens de technische mogelijkheden van de tijd en de nieuwe moraal) maar helaas niet zo makkelijk 123 vorm te geven is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, vergeet helemaal het beestje bij de naam te noemen : het gaat natuurlijk om de auteurswet, en die dateert in zijn huidige vorm van 1912. Ver voor de eerste computers, cd's, dvd's en zelfs casettebandjes dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag je dan wel iets legaals uploaden zoals een werkstuk ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat van jezelf is, en je de bedoeling hebt iedereen er gebruik van te laten maken : natuurlijk. Als het van een ander is : niet zonder zijn toestemming.

Andere antwoorden (1)

Het hangt er vanaf in welk land je woont, en het hangt er vanaf wat je uploadt. Het hangt er zelfs vanaf welke rechterlijke uitspraken je wel volgt, en welke niet.

Bijvoorbeeld je zelfgemaakte foto's, films, muziek, computerprogramma's, etc. mag je prima uploaden. Officieel (gaat vast nog wel veranderen) mag je in Nederland 't e.e.a. ook nog gewoon downloaden, zoals films en muziek. Niet-gratis software dan weer niet.