Waarom maakt Google een cache waar alle bezochte sites worden geplaatst als een kort bestandje?

Als ik IOBIT (proefversie is gratis) laat scannen naar Privacygevaarlijke bestanden is het resultaat duizenden (!) bestanden. Te vinden in C:\Windows\Usewers\Mijn PC\AppData\Google\Chrome\User Data\Default\Cache. (Zie bijlage). Als ik hier naar toe ga kan ik dit wissen met Verwijderen in het snelmenu. IOBIT zelf geeft aan dit niet te kunnen verwijderen als Google actief is. Dit vermeld CCLEANER ook, evenals bijvoorbeeld Ashampoo Winoptimizer 8. IOLO System Mechanic "ziet" de cache niet eens. Maar wat is de reden voor Google dit te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Elke browser doet dat, dus ook Google Chrome. Je kunt die cookies pas verwijderen nadat je je browser hebt gesloten. Dat kan met CCleaner, Advanced System Care (Iobit), of b.v. met een heel klein en handig programmaatje dat automatisch z'n werk doet: Slim Cleaner
http://download.cnet.com/SlimCleaner/3000-2086_4-75279939.html

Het beste antwoord

Je bedoelt de browser Chrome (van Google als bedrijf) en niet Google want dat is de zoekmachine die online via welke browser dan ook te benaderen is. Dit foutje maakt je verhaal onduidelijk.

Het cache zorgt er trouwens voor dat als je bv 2x kort na elkaar dezelfde website bezoekt deze niet weer opnieuw gedownload hoeft te worden. Eventueel nieuwe zaken op de webpagina die ondertussen zijn toegevoegd/verandert worden natuurlijk wel gedownload.

Via die cache is natuurlijk ook na te gaan waar je zoal geweest bent online. Wat weer niet zo fijn is voor je privacy want met dat soort gegevens kan er een gedragsprofiel worden opgesteld. En weer toegespitste reclame op je afgevuurd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit is in feite niet veel anders dan je internet cache van IE
elk browser maakt daar gebruik van
tijdelijk bestanden dus
Elke keer als je op internet een pagina bezoekt moet deze eerst naar je pc overgezet worden voordat hij geopend wordt
het werkt sneller als je al een pagina binnen hebt
probeer het maar eens met een pagina die je nog nooit eerder bezocht hebt dat duurt altijd wat langer omdat hij dus eerst de hele pagina moet binnen halen
zodra hij dus binnen is en je keert terug naar de zelfde pagina laadt deze sneller
omdat hij nog in de cache zit
is verder heel normaal
hij laat deze bestanden wel staan in de verwachting dat als je later weer dezelfde pagina bezoek dat hij alvast een deel dat onveranderd is op de pagina al snel kan inladen
en hij kijk dan of er nog verandering op de pagina zijn en laadt dat stukje binnen maar het over grote deel is al op je pc aanwezig en dat scheelt in de laadtijd.
en natuurlijk zoals alle browsers houden ze cookies bij die
het makkelijker maken je gegevens zoals gebruikersnaam een ww vasthouden.
tenslotte google verdient er ook aan door het surfgedrag van mensen te analyseren en dat te verkopen aan bedrijven zodat ze gerichter hun reclame kunnen afstemmen op wat je zoekt op het internet
maar dat gaat eigenlijk buiten je cache op in realtime zeg maar.
vooral door cookies
capthavoc