Moet je de bron van een afbeelding nog steeds vermelden als je deze afbeelding hebt nagetekend?

Het gaat om een foto die ik heb nagetekend. Ik gebruik alleen de nagetekende versie, de originele dus niet. Moet ik dan nog de bron van de originele versie vermelden als de site waar ik deze vandaan heb zegt dat de afbeelding alleen gebruikt mag worden als de bron wordt vermeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee hoor, dat zou ik niet doen. Volgens de regels mag je "strikt genomen" een origineel kunstwerk (in dit geval de foto) niet namaken, omdat je daarmee inbreuk maakt op het auteursrecht. In de praktijk gaat het waarschijnlijk niet om een foto van een gerenommeerde (kunst)fotograaf die veel waarde hecht aan auteursrecht. Anders zou er vast vermeld zijn dat er copyright op de foto rust.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de maker van de foto er problemen mee zal hebben als je een nagetekende versie publiceert.
Pieter2011