Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je de bron van een afbeelding nog steeds vermelden als je deze afbeelding hebt nagetekend?

Het gaat om een foto die ik heb nagetekend. Ik gebruik alleen de nagetekende versie, de originele dus niet. Moet ik dan nog de bron van de originele versie vermelden als de site waar ik deze vandaan heb zegt dat de afbeelding alleen gebruikt mag worden als de bron wordt vermeld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
571

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee hoor, dat zou ik niet doen. Volgens de regels mag je "strikt genomen" een origineel kunstwerk (in dit geval de foto) niet namaken, omdat je daarmee inbreuk maakt op het auteursrecht. In de praktijk gaat het waarschijnlijk niet om een foto van een gerenommeerde (kunst)fotograaf die veel waarde hecht aan auteursrecht. Anders zou er vast vermeld zijn dat er copyright op de foto rust.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de maker van de foto er problemen mee zal hebben als je een nagetekende versie publiceert.
(Lees meer...)
Pieter2011
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding