hoe kopieër ik een bestand van harde schijf naar usb zonder dat dat op de harde schijf te zien is?

Er moet een bestand gekopieerd worden van harde schijf naar usb. Ik wil niet dat dat te zien is op de harde schijf. Kan dat of is dat te traceren in het systeem of met een programmaatje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer zo'n gast account uit de 73000 serie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stomme vraag misschien maar wat is er met 73000-serie dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja duh ;-). Ik dacht dat het misschien zo'n mafketelserietje was als dat figuur wat zondagavond hier zo'n stennis schopte (nickname: wachtwoord1, wachtwoord2 enz.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heimwee naar de 70.000 serie. Dat waren nogeens tijden.

Het beste antwoord

Zelfs het *lezen* van een bestand wordt bijgehouden in de gegevens over dat bestand.

Normaal gesproken zie je bij een bestand alleen de tijd waarop dat bestand voor het laatst is *veranderd*. Maar onderhuids houdt Windows ook bij wanneer dat bestand voor het laatst is *benaderd* (gelezen of geschreven).

Die "time of last access" is normaal gesproken niet zichtbaar, maar er zijn programma's die die tijd wel zichtbaar kunnen maken. Aan die tijd kun je dan zien wanneer het bestand voor het laatst is gelezen.

Om dat te voorkomen, kun je een aantal dingen doen.

1.
Je kunt een programma downloaden en op een USB zetten waarmee je die "time of last access" niet alleen zichtbaar kunt maken, maar ook kunt aanpassen. Gebruik dat programma eerst om de "time of last access" te zien, en schrijf die tijd op. Kopieer daarna het bestand naar USB. Zet dan met het programmaatje de "time of last access" terug naar de oorspronkelijke waarde.

2.
Er zijn programma's die de hele harde schijf alleen-lezen maken. Start de computer, start dan dat programma, en kopieer vervolgens het gewenste bestand naar USB. Windows wil dan natuurlijk de "time of last access" aanpassen, maar dat kan niet, want de harde schijf is alleen-lezen.

3.
Start de computer van een Linux-DVD. Mount de harde schijf in read-only mode. Daarna kun je het gewenste bestand veilig kopiëren.

--

Maar eenvoudiger is natuurlijk om het bestand gewoon te kopiëren - bijna niemand kent die "time of last access", dus kleine kans dat ze erachter zullen komen.

Je kunt ook het bestand kopiëren en daarna een volledige virusscan doen. Bij die scan worden *alle* bestanden door de virusscanner gelezen. Van *alle* bestanden ligt daarna de "time of last access" binnen het afgelopen uur, dus is jouw kopieer-aktie onzichtbaar geworden.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee of het klopt maar een prima uitgebreid antwoord! Hier steek ik zelf ook wat van op :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, antwoord klopt geheel.

Andere antwoorden (2)

Geheime dingen van plan? Het is sowieso niet te zien wat er met de bestanden gebeurd afgezien van bewerkingen dus je kunt gerust je dingen kopiëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is wel te zien. Er is een "time of last access". Die is normaal gesproken niet te zien, maar met bepaalde programma's kun je die wel degelijk zichtbaar maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met bepaalde programma's kun je die ook weer terugzetten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, zie nu dat je dat in je eigen antwoord ook al had geschreven.
Download CCleaner. Ga naar Tools (Of gereedschap in het nederlands) Dan kies je de harde schijf wisser. Selecteer de harde schijf. Vervolgens selecteer je ''alleen vrije ruimte'' en dan bij beveiliging hoe vaak. (Hoe veiliger hoe langer het duurt)

Laat de computer zijn werk doen. Erg veilige methode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Err, hij wil wat kopiëren, niet uitwissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff. Eerst kopïeren en dan dat programma over de schijf halen: Oplossing. Kom op zeg, snap dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat programmaonderdeel wist alleen de ruimte die eerder werd ingenomen door bestanden die er nu niet meer op staan. Die doet niets met bestanden die je hebt gekopieerd, maar die er nog wel staan. Kom op zeg, snap dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de informatie dát er iets gekopièrd werd is wel weg jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je daar wel zo zeker van? Waar wordt volgens jou die informatie opgeslagen dan, jong? (Wat dat jong betreft: Waarschijnlijk ben ik oud genoeg om je vader te zijn, maar goed...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, het spijt me meneer. Ik ga lekker slapen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, dat kun je niet weten. Ik vond 't wel grappig. Ben 't toch ook wel gewend voor jong te worden versleten.