Bestaan er afsluitbare laptop stekkers (vrouwtje)? , zo ja waar kan ik deze vinden?

Ik wil in uit een buiten lounche bank zo`n kabel laten komen die in de bank al onder stroom staat.

Echter moet de kabel bij geen gebruik vochtdicht afgesloten kunnen worden.

Ik weet dat deze wel bestaan voor gewoone stekkers, maar vind dit te groot.

Picture for question
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als je deze kabel onder spanning buiten laat liggen is dat ronduit gevaarlijk. Er bestaat voor de contrastekker aan dit snoer geen waterdichte variant. De enige verantwoorde oplossing is een waterdichte wandkontaktdoos.
Plaatje bij antwoord
escape
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou eerder kiezen voor een oplossing waarbij je de adapter binnen laat en de laagspanningskant naar buiten verlengt.
Je kan het snoertje dan direct in je laptop prikken en de lage spanning is minder gevaarlijk in combinatie met vocht.
Je moet wel zorgen dat je het buisstekkertje vochtvrij weg stopt als je hem niet gebruikt, als het stekkertje nat wordt en er staat nog spanning van de adapter op dan zal het metaal vrij snel weg corroderen.
Omdat het stekkertje vrij klein is en de kabel tamelijk dun dan is dat gemakkelijk in een luchtdicht afsluitbaar doosje weg te werken als je hem niet gebruikt.
Eventueel knutsel je het zelf van een afsluitbaar diepvriesdoosje.

Toegevoegd na 12 minuten:
Er bestaan ook professionele pluggen voor 230V van Neutrik, de z.g. Powercon connectoren.
De chassisdelen zijn met een dekseltje af te sluiten.
Je moet dan wel weer een verloopkabeltje van Powercon naar Schuko (gewone stekker) maken.
Zie afbeeldingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Dat is ook een heel gedoe. Je moet een kabeltje ingraven van goede kwaliteit, en die ergens in je huis naar binnen laten komen op een plek waar je de adapter aansluit. Alleen voor de handige knutselaar. Een wandcontactdoos buiten is ook handig voor andere zaken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar de vraagsteller vond de 230V oplossing met een gewone stekker te groot, vandaar mijn oplossing voor de gevorderde knutselaar.
escape
12 jaar geleden
De Powercon is een mooie norm, maar volgens mij niet geschikt voor vochtige omstandigheden zoals omschreven in de vraag.
Frimu2
12 jaar geleden
Klopt, De 230V oplossing moet er zo wie zo komen, echter wilde ik deze .binnen..in de bank wegwerken uit het zicht , Indien het gevraagde niet bestaat word het wellicht toch een gat met wellicht een luikje in de bank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@escape: voor de powercon kan een klepje van Neutrik gemonteerd worden, dan is hij redelijk beschermd tegen water spatten.
http://www.neutrik.com/fl/en/audio/210_t2_1124754771/SCDX_detail.aspx
escape
12 jaar geleden
@Koos: Hee wat mooi! Goed merk, Neutrik. Ja, dan lijkt het mij wel veilig. Wist niet dat ze dat ook nog hadden...