hoe word de hitte geproduceert bij koorts door de schildklier?

de vraag die me bezig houd is hoe genereerd de schildklier die warmte moet ik dan denken aan bv organen,bloedcellen enz die in beweging komen en zo die warmte genereren?  Bij warmte zonder toedoen van vuur of zonnewarmte denk je al gauw aan wrijvingswarmte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Koorts wordt niet door de schildklier bepaald.
Het wordt door toxinen (gifstoffen) van de virussen/bacteriën veroorzaakt. Die verhogen het temperatuurinstelpunt in de hersenen. Normaal regelt het lijf je temperatuur op zo rond de 37 graden celcius. Vooral de kerntemperatuur. De temperatuur rond belangrijke organen.
Het lijf meet dat als het ware en controleert het via het instelpunt in de hersenen. Wanneer het instelpunt verhoogt door de toxinen dan laat het het lijf minder afkoelen en verhoogt de kerntemperatuur.
Een nuttig iets trouwens omdat veel micro-organismen beter bij 37 als bij 40 graden zich vermenigvuldigen. Verder triggert het de afweerreacties (witte bloedcellen, etc...)

De schildklier gaat zelfs bij koort iets minder schildklierhormoon maken. Waarschijnlijk om alle processen op een lager pitje te zetten. Zodat het lijf vooral bezig is met de 'beestje' via het afweersysteem te vernietigen.

Het lichaam produceert altijd warmte. Elke cel produceert warmte bij zijn processen. Ga je hardlopen verbrand het lichaam meer (gaat je hartslag omhoog, ga je zweten, wordt je huid meer doorbloed, loop je rood aan....). Als het koud is ga je veel kleren aan doen om afkoeling via de huid te voorkomen omdat anders de temperatuur zakt.

Binnen grenzen kan het lichaam dus op die manier de temperatuur regelen. Het lukt niet goed wanneer je een zonnesteek oploopt (te warm met vaak weinig drinken waardoor te weinig vocht, om te zweten, om je bloedvolume op peil te houden). Of je onderkoelt als je te weing kleren aanhebt, in heel koud water terechtkomt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijker kan niet, dankjewel voor de moeite om er zo uitgebreid op te reageren.