Waarom moet ik mijn computer op deze manier opstarten? (zie uitleg)

***Sorry voor de lange tekst***

Als ik op de aan knop van mijn computer druk, start hij normaal op, totdat er staat: "Windows Starten". Daar loopt hij vast.
Dus moet ik op de reset knop drukken. Dan begint mijn computer opnieuw, maar heb ik de keuze om opstartherstel o.i.d. te kiezen.
Dat selecteer ik dan, en na een minuut van problemen vaststellen druk ik op herstellen.

Nu zijn er twee mogelijkheden:
- Het duurt ~3 minuten, hierna start hij automatisch opnieuw op of als ik op voltooien druk.
- Het duurt ~15 minuten, waarna mijn computer de melding geeft dat het systeem niet kon worden hersteld. Als ik nu op voltooien druk, gaat mijn computer uit.

In beide gevallen start mijn computer daarna weer normaal op, en loopt hij niet vast bij het scherm "Windows Starten".

Nu heb ik twee vragen:
- Waardoor komt dit?
- (Hoe) kan ik dit oplossen?

Het antwoord op de laatste vraag wordt zeer gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb met mijn oude XP vaak soortgelijke problemen gehad. Telkens als je de pc aanzette, kreeg je zo'n herstelscherm welke dan eerst afgelopen moest worden. Het herstellen werkte ook maar tijdelijk.

Voor zover ik weet betekent dat dat je Windows gewoon nogal wat fouten in zijn bestanden heeft, met virussen vaak als oorzaak (dit was i.i.g. het geval bij mij). Echter, de herstel-functie van Windows is in dit geval maar een tijdelijke oplossing. Echt goed is het bij mij niet gekomen en ik had uiteindelijk besloten Windows gewoon opnieuw te installeren (maar natuurlijk wel gewoon mijn bestanden te behouden). Het probleem was opgelost, Windows startte weer gewoon normaal op. Overigens heb ik er al een paar jaar geen last meer van gehad.

Samengevat:
Bij mij kwam het probleem door een virus, maar het lukte me niet om het nog te herstellen. Het opnieuw installeren van Windows was voor mij de oplossing, terwijl een goede virusscanner het probleem verhielp. Het kan bij jou natuurlijk een andere oorzaak hebben, Windows is jammer genoeg niet altijd even stabiel.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is inderdaad een probleem wat vaak bij windows voor kwam en dan in het bijzonder na (automatische) update van Vista. De oplossing voor mij was op een gegeven moment windows7 kopen en installeren, probleem is er nu niet meer.
Belangrijk is ook regelmatig een herstelpunt maken (zie help in Windows) op het moment dat je pc nog goed loopt. Bij een fout wordt je pc dan naar het opstartpunt teruggezet. Je kan in opstartherstel overigens ook kiezen om de pc gewoon te starten, dat werkt ook soms en sneller. Mogelijk kan je nog wat updates van het begin van het probleem verwijderen of een virusscanner installeren. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zoiets kan is vaak onduidelijk. Ik zou Windows herstellen zonder verlies van data. Gewoon met je originele windows schijf booten en de optie ( bij xp de tweede) herstellen. Je Windows wordt dan vernieuwd en je raakt toch geen gegevens kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ergens in je computer zit een fout; dat kunnen defecte of ontbrekende drivers (bestanden) zijn, missing/defecte registry entries of ook kapotte hardware zijn (harddisk, memory, etc). Daarvoor zou je de foutmelding moeten weten. Deze staat of of in de blue screen en/of in de event viewer (systeemlogboek). De foutmelding zoek je dan op het internet op en met een beetje mazzel, vind je de oorzaak (en daarmee de oplossing).

Als je PC wel een netwerkverbing heeft, zou je via een tweede PC kunnen proberen de eventviewer uit te lezen. Of de harde schijf in aan een andere PC aansluiten en deze dan checken en het logboek bekijken. Opstarten in de veilige modus werkt waarschijnlijk ook niet?