Wat is het verschilt tussen een kilobyte en een kibibyte?

Als ik ze beide omreken naar bytes, met de Google "rekenmachine", dan komt er bij beide de zelfde waarde uit, (1024,) terwijl ik weer ergens anders hoor, dat een kilobyte per 10 rekent, en een kibibyte per 8, wat volgens mij dan zou moeten betekenen, dat een kilobyte 1000 bytes is, en een kibibyte 1024, maar dat klopt dan weer niet volgens de Google rekenmachine en ook bijna iedereen zegt dat een kilobyte 1024 bytes is (incl. een lerares op m'n ict opleiding.).
Maar aan de andere kant, als ik kijk naar de tabel op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilobyte dan staat daar weer dat het wel 1000 om 1024 is...

Al met al een hoop verwarring. :(

Wie kan mij hier een goede en heldere uitleg over geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik snap je verwarring. Ik begrijp dat veel mensen stellen dat een kilobyte 1024 bytes is. Dat is ook jaren zo uitgelegd omdat in de praktijk het verschil verwaarloosbaar klein was, maar in de praktijk werd 1024 byte ook een kilobyte genoemd terwijl het eigenlijk om een kibibyte ging. Het vervelende is dat beide begrippen door elkaar worden gebruikt.

Hieronder vind je een stukje informatie terug over hoe het precies zo gekomen is (bron via de link):

"Voor de informatie-eenheden bytes, bits, en bits per seconde worden vaak voorvoegsels gebruikt om grote hoeveelheden te kunnen kwantificeren.

Traditioneel werden hiervoor de SI-prefixen kilo, mega, giga, tera etc. gebruikt, maar in de computerwereld werden ze anders gebruikt dan officieel voorgeschreven. Omdat opslagcapaciteiten vaak in machten van 2 uitgedrukt worden en 2 tot de macht 10 = 1024 zo dicht bij 1000 ligt, werd ooit bedacht dat het handig zou zijn niet 1000 bytes, maar 1024 bytes een kilobyte te noemen.

Dit werd verwarrend toen de opslagcapaciteiten groter werden, want daardoor werd de afwijking ook groter. Bovendien werden 1000 en 1024 door elkaar gebruikt. Zo heeft een diskette van 1,44 megabyte niet een capaciteit van 1,44×1024×1024 bytes, en ook niet van 1,44×1000×1000 bytes, maar van 1,44×1024×1000 bytes. De grootte van het interne geheugen (RAM) in een computer wordt traditioneel in "megabytes" van 1024×1024 bytes (tegenwoordig "mebibytes" genoemd) aangegeven, maar de capaciteit van extern geheugen (onder andere harde schijven en geheugenkaarten) wordt in megabytes van 1000×1000 of in gigabytes van 1000×1000×1000 bytes opgegeven.

Omdat het verschil tussen de SI-waarden en de op machten van twee gebaseerde waarden met de groeiende capaciteiten van computers steeds groter wordt, is in 1998 door de International Electrotechnical Commission besloten deze verwarring uit de wereld te helpen door een nieuwe standaard voor binaire voorvoegsels te maken. Sindsdien is het niet meer gewenst de gewone voorvoegsels kilo, mega, giga, tera, peta en exa te gebruiken voor machten van twee: een megabyte is "gewoon" 1 000 000 bytes. Als men een hoeveelheid van 1 048 576 bytes wil benoemen, heet dat een mebibyte. Deze nieuwe standaard wordt echter nog lang niet overal gebruikt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een kilobyte, is "gewoon" 1000 byte, wat dus betekend dat Google het fout heeft?
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1G1ASUS_NLNL352&sa=X&ei=JYR_TYfhJpCSOvSDgbsI&ved=0CCgQBSgA&q=1+kilobyte+in+bytes&spell=1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad: voorheen was een kilobyte 1024 bytes, maar sinds de herziening (in 1998) door de International Electrotechnical Commission bestaat een kilobyte uit 1000 bytes. zie link voor de tabellen van voor en na 1998:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Byte

Andere antwoorden (1)

Waar een kilobyte 10^3 byte is is een kibibyte 2^10 byte. Kilobyte werkt met voorvoegsels van het Système International, waar kibibyte werkt met het binair voorvoegselstelsel.