In het verleden werden tonnen gevuld met vloeibaar propaangas, waarop de verlichting tot wel een jaar kon branden. Daarna werd de ton opgehaald om aan de wal opnieuw te worden gevuld.

Maar tegenwoordig natuurlijk zonnecellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, stukje geschiedenis maakt het +

Andere antwoorden (3)

Tegenwoordig meestal d.m.v. zonnecellen....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonnepanelen kan men in twee soorten onderverdelen namelijk: autonome zonnepanelen en zonnepanelen die gekoppeld zijn aan het elektriciteitsnetwerk. De autonome zonnepanelen staan los van het elektriciteitsnetwerk en maken gebruik van accu’s voor het opslaan van de stroom. Men gebruikt deze systemen met name op plaatsen waar men geen gebruik kan maken van het elektriciteitsnetwerk of waar een aansluiting op dit netwerk te duur uitvalt.

Bij een autonoom systeem wordt de elektriciteit die men overdag produceert in de accu’s opgeslagen zodat men op elk gewenst ogenblik hiervan gebruik kan maken. Vooral in de donkere wintermaanden is het erg belangrijk dat de accu’s voldoende capaciteit hebben om enkele dagen te kunnen overbruggen.

Autonome zonnepanelen kunnen onder andere worden toegepast bij lichtboeien die op zee dobberen, pompsystemen in de landbouwsector, lichtvoorziening in afgelegen gebieden en als elektriciteitsvoorziening in schuurtjes of tuinhuisjes.

http://www.energiekeuzes.nl/soorten-zonnepanelen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ze inderdaad met zonnecellen, maar ook met batterijen. Ik zag toevallig laatst een aflevering van "how it's made" op discovery waarin ze lieten zien hoe ze een zeeboei maakten. In deze boei gingen batterijen. Ik denk dat het om deze aflevering ging, maar ik kan het niet controleren: (aflevering 163, 2009)