Kan het openen van een email al gevaarlijk zijn?

Meestal zit de kwaadaardige software verpakt in een link in die mail. Maar kan met het openen/lezen zelf van die email ook al gevaarlijk zijn?

Pieterke
2 jaar geleden
Met het openen van wat een valse mail bleek, was mijn hele laptop naar de maan. En die mail stond gewoon in mijn inbox. Toen ik een nieuwe laptop kocht heb ik gelijk een goed antivirusprogramma laten installeren.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
ik lees net dit
https://eu.thespectrum.com/story/news/2020/03/02/hackers-know-when-you-open-email-and-how-use-against-you/4930249002/
pixel tracking ze kunnen je ip achterhalen en hoe vaak je een email geopend hebt hiermee

Antwoorden (1)

E-mails zijn in wezen tekst- of HTML-documenten (webpagina's). Net zoals het openen van een tekstbestand of webpagina in de browser veilig moet zijn, is het openen van een e-mailbericht in principe veilig.

Het openen van een e-mail zou gevaarlijk kunnen zijn, als een hacker gebruikt maakt van een nog niet gepatcht beveiligingslek waardoor tijdens het openen van een mail een script wordt uitgevoerd.
Net als bij webbrowsers, besturingssystemen en andere computerprogramma’s worden er af en toe beveiligingslekken ontdekt. Zorg er dus wel voor je elke update van je e-mailprogramma installeert en dat je een antivirusprogramma gebruikt dat eventuele onopgeloste lekken kan opvangen.
Overigens is de kans op een beveiligingslek inmiddels ontzettend klein. En de kans dat net jíj een e-mail ontvangt van een hacker die hier even gebruik van maakt nog veel kleiner.
SimonV
2 jaar geleden
Griffin
2 jaar geleden
"Overigens is de kans op een beveiligingslek inmiddels ontzettend klein"
De kans op een zer0day is evident, en is zeker niet klein te noemen, en wordt ook niet kleiner, want een lek patchen neemt weer andere gaten met zich mee...
SimonV
2 jaar geleden
Theoretisch wel, maar in praktijk komt het weinig meer voor. Het grootste en bekendste lek komt uit 2002 van Office Outlook. Toch bedankt voor je waarschuwing.