Wat is het doel van iemand om een onbekende mail te sturen waarin niets gevraagd wordt?

Ik ontvang de laatste dagen vreemde mailtjes van rare emailadressen.

Bijvoorbeeld van: net.flix@klanten-nl.com
En dan de naam van de afzender is dan Pepijn.
Ik wordt aangesproken met "Marcel" (zo heet ik dus niet)
Pepijn vraagt of ik zijn mail even wil lezen en dan wil reageren. En er staat vervolgens een heel verhaal in over ene Henk die ruzie heeft met het bestuur van een woningbouw ofzoiets.
De opzet van de mail is raar. (Zie foto)

En ik heb een mail van: ics.cards.nl@info-nl.com met als naam Nico Kruis.
Met deze inhoud:
Nee hoor, ik weet twee bloemenwinkels die ‘open’ zijn. Ze verkopen op de stoep voor de winkel. Zal ik ze kopen?

Goed idee, woensdag zingen en aanbieden!

Nu is mijn vraag, wat is het doel?
Er wordt niet om pincodes of inloggen gevraagd.
De afzend adressen zijn verdacht "Netflix" en "ICS" (voor wie ICS niet kent, international card services, doet in creditcards)

Ik vraag mij dus af, wat hier voor slimme oplichterstruc achter zit.
.
De link die op de foto staat, wordt door mijn telefoon gecreëerd. Het wordt herkend dat daar een datum staat, dan kan ik die meteen in mijn agenda zetten. Hetzelfde gebeurd bij een aansluitende nummer reeks, dan "herkend" hij dat als telefoonnummer.
.
Ik heb het voor de zekerheid getest. Net mijzelf een mail gestuurd van een ander adres. Data en telefoonnummers krijgen inderdaad automatisch een hyperlink naar Google agenda of naar mijn telefoon om te bellen.

Picture for question
Griffin
3 jaar geleden
Je ziet in de schermafdruk dat die mail een hyperlink bevat die '23 december 2020' heet. Ik denk dat wie hierachter zit jou wil overtuigen hierop te klikken.
Utrecht
3 jaar geleden
Wellicht zit de catch in de link die ze in de tekst verwerken.
KLIK ER NIET OP.
Mogelijk leidt dit tot een obscure site (of nog erger een virus of malware).
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nee, die links maakt mijn telefoon zelf, omdat er een datum staat. Dan zet hij dat meteen in mijn agenda als ik het aanklik. Er staan geen links in de mails is alleen platte tekst zonder opmaak.
SentWierda
3 jaar geleden
De afzenderadressen zijn duidelijk niet die van Netflix en ICS.
En ken je misschien ene Net Flix? Nee!
De afzender heeft wel zijn best gedaan er een mooie en intrigerende tekst van te maken. Maar hij is te amateuristisch en knullig met de afzenderadressen waarin bedrijfsnamen voorkomen. Vertrouw knullige verzendadressen met bedrijfsnamen nooit.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nou, de adressen zijn wel enigzins verborgen. Je ziet alleen de naam. Dus Pepijn en Nico. Je moet ze echt aanklikken om de adressen te zien. Ik vertrouw ze ook niet hoor. Maar ik vroeg mij dus af wat het doel kon zijn. Normaal krijg ik spam van RABO en ABN en dan met mooie links erbij. Dit is weer iets nieuws voor mij.

Antwoorden (2)

Het is spam. Nooit openen! En blokkeren, kwalificeren als ongewenste post (spam) eventueel phishing en weggooien.
Je moet er rekening mee houden dat ze gegevens (bv financiele) van je willen hebben en mogelijk misbruik willen maken.
Toegevoegd op 29 januari 2021 12:01: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik zeg niet dat je het fout hebt, maar waar baseer je dat op?
Er wordt mij namelijk niet naar financiële gegevens gevraagd.
Thecis
3 jaar geleden
@HeerVoldemort
Door vervolgvragen.
Dit is een manier om te checken (door te kijken of je een antwoord stuurt) of emailadressen bestaan en regelmatig worden gelezen. Daarna wordt je extra meer gespamd.