Kan er een virus zitten in het bestand pagefile.sys?

Ik gebruik altijd Bitdefender als scanner, maar heb 1x Kaspersky geprobeerd om te zien of die iets vond, want ik heb het gevoel dat er iets niet goed is in m'n PC.
Bitdefender vond niets, maar Kaspersky vond 2 virussen in pagefile.sys genaamd data001 en data002.
Nu heb ik de map via Hidden files gevonden, maar kan de hele map niet openen en het lukt Kaspersky ook niet om de virus te verwijderen. Blijft hangen bij Oplossen en het de virus vervolgens niet meer gevonden.

Mijn vraag is; staan er überhaupt bestanden in de map pagefile.sys of kan hier geen virus in zitten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Allereerst, wat is pagefile.sys in Windows 10 en waarom is het nodig? pagefile.sys maakt deel uit van het virtuele geheugen en Windows gebruikt dit bestand als tijdelijke opslag voor het uitvoeren van programma's / gegevens). Moderne games, video's, grafische afbeeldingen, etc. vullen uw 8 GB RAM-geheugen gemakkelijk. In dit geval wordt het wisselbestand gebruikt. Het wisselbestand bevindt zich standaard in het systeemstation, meestal hier: C: \ pagefile.sys
De pagefile.sys is dus een systeemmap waarin wel degelijk malware kan worden geplaatst.
Mijn jarenlange ervaring met Kaspersky is, dat hij bijzonder goed en grondig malware verwijdert. Het oplossen blijft dus niet hangen, maar doet zijn werk goed.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In het gigantische bestand pagefile.sys kan een tekenreeks zitten die overeenkomt met die van een virushandtekening. Het gebeurt vaker dat alle bekende virusscanners niets detecteren, behalve Kaspersky. Het is logisch dat Kaspersky een niet bestaand virus niet echt kan vinden.
De kans dat er een echt virus in zit is zeer klein: een crimineel zal deze niet snel in een bestand voor tijdelijke opslag plaatsen.
Je kunt eventueel voor alle zekerheid pagefile.sys verwijderen:
https://nl.compbs.com/how-change-pagefile
en daarna weer terugzetten.
Ikzelf ben een fan van Kaspersky, maar Bitdefender is een zeer goede concurrent. Als deze niets vindt, kun je hier doorgaans op vertrouwen.
Toegevoegd op 11 november 2020 09:37: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke reactie.
Zowel Kaspersky als Bitdefender detecteert geen virussen meer.
Als ik het goed begrijp verkiest u Kaspersky boven Bitdefender?
Ik vind Bitdefender zelf iets too ''over-protected'' and Kaspersky lijkt me iets relaxter..
Als een expert Kaspersky boven Bitdefender zou aanraden, zou ik dat wel even verder bekijken
SimonV
3 jaar geleden
Ik heb Bitdefender eens uitgeprobeerd, maar vond het totaal niet prettig werken. Daarnaast ontdekte ik opeens dat ik door een of andere handeling Bitdefender zelf per ongeluk uitgeschakeld had!
Het volle pond voor Kaspersky betalen vind ik wel jammer, ik betaal jaarlijks € 10,- tot € 20,-, afhankelijk van de goedkoopste betrouwbare aanbieder.
https://www.pricerunner.com/pl/47-5069000/Application-Software/Kaspersky-Internet-Security-2020-Compare-Prices
https://www.softwarepalast.de/download-lizenzen/antivirus-security-esd/internet-security-esd/60517771/kaspersky-internet-security-1-geraet-1-jahr-download