Bestaat er online gevaar als je vergeten bent om op internet je account uit te loggen?

Stel: je logt eerst in op een online account (bijvoorbeeld site voor tweedehands spullen) en je vergeet om uit te loggen. Je ziet twee dagen daarna dat je nog steeds bent ingelogd daar. Is dat gevaarlijk qua veiligheid van je eigen account?
En hoe kan het dat je op de ene site automatisch wordt uitgelogd en bij de andere gewoon wordt onthouden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Er bestaat enkel gevaar als iemand toegang heeft tot jouw apparaat waarop je bent ingelogd.

Je account blijft namelijk niet ingelogd. Wat er gebeurt is dat je apparaat waarmee je inlogt (en dan specifiek de browser die daarop staat) jou direct weer inlogt als je opnieuw de site probeert te bereiken. Op het moment dat je dus het tabblad sluit (of de browser sluit) wordt je uitgelogd. Ga je weer naar marktplaats.nl log je heel snel opnieuw in. Je kan dat op deze site mooi zien. Jij zou stellen dat je "ingelogd blijf", maar als je in je puntenhistorie kijkt zie je dat je de eerste keer op de dag inlogt en daar een punt voor krijgt.

Maar nu dus over het bewaren van die inloggevens en het automatisch opnieuw inloggen. Wel nu als jij dat doet op deze site, en je hebt een vervelende huisgenoot dan kan deze wellicht vrij makkelijk een bericht plaatsen op deze site of op Facebook of waar jij je dan ook automatisch in laat loggen. In je huisomgeving zal dat meestal wel meevallen, maar het gaat vaker verkeerd op scholen of internetcafé's. Als je daar dan NIET handmatig uitlogt, en wel hebt aangegeven dat de browser de inlog mag onthouden(of nog stommer je hebt de tab van de browser niet gesloten), kunnen mensen daar misbruik van maken.

Sommige sites heb je wellicht niet het OK gegeven de eerste keer dat je inlogde, dat je de inloggegevens wil koppelen aan je browser. Of als je van browser of apparaat wisselt is de inloginformatie ook niet beschikbaar (behalve als je inlogt met je Google-account en je deze al je wachtwoorden op laat slaan).
===
Voorbeeld

-Je zit achter een PC met Firefox(FF) je gaat naar Goeievraag.nl,
-Je inlog wordt gevraagd, je vult die in.
-Je browser (FF) vraagt of deze je inloggegevens op mag slaan, je zegt OK.
-Je sluit de browser, hiermee log je eigenlijk uit.

(Route 1)
-Volgende dag start je partner de PC op en start de browser op.
-De browser opent alle tabbladen die nog open stonden van de laatste sessie, waaronder het tabblad van GV.
-Jij krijgt gelijk je inlogpunt van die dag. Je partner kan nu ook berichten onder jouw naam gaan plaatsen.

(Route 2, net even anders)
=Je partner heeft een hekel aan FF en start Chrome op (wat jij nooit gebruikt).
=Deze gaat naar Goeievraag.nl en wordt gevraagd naar inloggegevens.
(immers jij hebt je nimmer via Chrome aangemeld op die PC, laat staan Chrome het OK gegeven die gegevens te bewaren)
==
Zie reacties voor meer.
Toegevoegd op 17 maart 2020 09:42: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ook als iemand nu op afstand jouw apparaat weet te hacken zou deze dus vrij simpel weer via je je browser op allerlei sites in kunnen loggen.
Maar als het zover is heb je dus een groter probleem. Het "gevaar" zit hem dus vooral in lokale toegang.
Als je ergens anders bent, antwoord dan dus altijd negatief op de vraag of inloginformatie opgeslagen mag worden.