Ik word bijna dagelijks gebeld door onbekende nummers. Hoe kan ik hier het beste op reageren?

De nummers komen vaak uit het buitenland (Roemenië, Verenigd Koninkrijk b.v.) Meestal neem ik niet op. Wie zitten hier achter en wat willen ze eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Had je gegoogeld naar deze nummers? Klinkt niet goed, vaak is het dat ze kort bellen in de hoop dat je terug belt. Op een een of andere manier levert ze dat geld op. Mijn oma heeft ook wel eens een tijdje gehad dat ze gebeld werd door een nummer uit VK en dat ze dan zo'n bandje afspelen, hopend dat je niet ophangt. Ik zou het nummer gewoon googelen, en als er niks uit komt contact opnemen met je provider.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op geen enkele manier reageren!!! Niet opnemen. Dit gebeurt al minstens tien jaar bij duizenden personen in heel Europa en daar buiten,.dus mag nu toch wel algemeen bekend zijn dat het nummer van een oplichtersbende afkomstig is. Gaat vanzelf weer voorbij. Er is altijd weer iemand die opneemt en gelooft dat het Microsoft of iets dergelijks is.
Dus: niet reageren. Ergens melden is volkomen nutteloos, verspilling van energie
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik neem vaak op, en leg de telefoon dan ergens neer. In die tijd kunnen ze niemand anders lastig vallen. Het is pertinent ONWAAR dat opnemen jou geld kost - alleen terugbellen kost geld!
Pieterke
4 jaar geleden
Gewoon niet op reageren en je er verder niet druk om maken. Dit is al jaren aan de gang.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HannekeJanssen. Het is tegenwoordig pertinent ONWAAR dat WEL opnemen GEEN geld kost. Deze criminele groepen vinden steeds nieuwe wegen om dmv wangiri-fraude aan inkomsten te komen.
https://www.plusonline.nl/veilig-online/dit-moet-je-doen-als-je-gebeld-wordt-door-een-onbekend-buitenlands-nummer
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4889671/wangiri-fraude-opgelicht-slachtoffers
TurfGraver
4 jaar geleden
@JoanDArc,
"Bel je terug, dan hoor je een bandje of alleen een kiestoon, maar zonder dat je het door hebt lopen de kosten dan al flink op."
Dus, als je terug belt...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat spreek ik ook nergens tegen @Turfgraver, maar dat het geen geld kost als je alleen maar opneemt is tegenwoordig niet altijd waar. Deze wangiri-fraudeurs zijn zeer inventief.
TurfGraver
4 jaar geleden
Wanneer moet je betalen als je opneemt dan JoanDArc?
Behalve als je zelf met je mobiel in het buitenland ben nooit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wie het zijn en wat ze willen ik weet het niet maar ik heb een link ingevoegd waarmee je kunt zien of andere mensen klachten hebben over het nummer.
I ben 2 keer ofzo gebeld. Maar ik heb een paar dingen die ik ga doen als ik denk dat het een scammer is of een prank call : eerst alleen onzin fluisteren en dan op eens gaan schreeuwen/ gillen. Of random dingen te zeggen in rare stemmen in alle talen die ik ken. Of kei hard in de microfoon blazen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb zelf al een leukere reactie bedacht.: Ik reageer:met een kinderlijke stem; 'Oh, That's my daddy whio is dealing with this. I will call him but it may take a while, because he is in the attick". Daarna leg ik de telefoon weg. Daarna willen ze niet onbeleefd zijn en wachten een poosje; maar verbreken uiteindelijk de verbinding. En dat heeft ze tijd gekost :-)

Antwoorden (1)

Het beste is gewoon negeren.
Wat ik ook wel eens gedaan heb is aannemen en heel hard in de hoorn met een fluitrechtersfluitje blazen. Daarna is het opgehouden.
Als je al eens gereageerd hebt op een bepaald telefoonnummer weet de andere kant dat er iemand KAN opnemen, KAN reageren. Daarom gaan ze door. Blokkeren van het nummer is hier het beste antwoord op.

Opnemen kost geld - altijd hoe kort ook.
Laat je niet boos / geïrriteerd maken, Oplossen is mogelijk. Nooit opnemen of blokkeren.
Succes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Opnemen (tenzij jijzelf in het buitenland bent) kost jou niets.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het beste is om nooit op te nemen maar wel gelijk blokkeren. Belt de bende weer via een ander nummer, na een paar dagen houdt het op. Ergens op een booreiland in Nigeria bv staat de provider en de belknop op repeat.
Of opnemen geld kost ligt eraan in welk land je op dat moment bent.
Amadea
4 jaar geleden
En het zal ook uitmaken of jij een mobiele of een vaste telefoonverbinding hebt. Bij het laatste betaal je alleen als het een collect call zou zijn, maar daar wordt vooraf toestemming voor gevraagd dus dan kun je besluiten neer te leggen.