Kan je door je telefoon op te nemen gehackt worden?

Zojuist gebeld door een 0900 nummer en eigenlijk per ongeluk opgenomen. Toen ik opnam hoorde ik een soort voicemail stem.

BonBonvanJohn
4 jaar geleden
Vaak zijn dat zogenaamde 'prank apps' die jou bellen met een grap over bijv een bestelling die je zou hebben gedaan of iets anders. De eigenaar van die app kan dat instellen en vervolgens geheel willekeurig nummers bellen. Dat soort nummers zijn op zich niet schadelijk maar wel storend en kan je het best meteen blokkeren. De gesprekken worden soms opgenomen.

Antwoorden (2)

Nee, gelukkig niet. Zij proberen vaak achter andere gegevens te komen door met je te praten of je te overtuigen om iets te doen, zoals geld overmaken.
4 jaar geleden
Ja, dat kan als je gebruik maakt van WhatsApp en je geen update hebt van versie 2.19.51 of hoger voor iPhones en versie 2.19.134 of hoger voor Android.
Er kan dan spyware op je telefoon geïnstalleerd worden. Facebook heeft hier inmiddels dus een patch voor uitgebracht.
Het gat in kwestie is een buffer-overflow-probleem: daarbij wordt er meer datapakketjes gestuurd dan er in de buffer van het systeem passen. De ‘overstromende’ data kunnen vervolgens weggeschreven worden in gebieden van het geheugen waar het normaliter niet weggeschreven zou worden. Kwaadaardige code kan in deze gebieden gedumpt worden.

Los hiervan is het niet mogelijk gehackt te worden door te telefoon op te nemen.

Je kunt wel op kosten gejaagd worden door criminele bellers. Je ontvangt een gemiste oproep van een telefoonnummer dat je niet kent. Bel je terug, dan hoor je een bandje of alleen een kiestoon, maar zonder dat je het door hebt lopen de kosten dan al flink op.
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Mooi compleet antwoord.