Iemand opende allemaal bestanden op mijn laptop, hoe verwijder ik de toegang tot mijn laptop?

Ik had net een nieuwe simkaart gekocht, kwam thuis en zag dat er ineens allemaal bestanden op mijn laptop werden geopend. Popcorn time, Viber (ik wish niet eens dat ik dat had) en nog andere bestanden. Ik drukte dus gelijk mijn power knop in en hield deze ingedrukt. Het probleem is echter dat ik geen idee heb hoe iemand in mijn laptop is gekomen. De laptop is ong. 6 maanden oud, en heb er nog nooit team viewer of iets dergelijks opgehad en nog nooit zogenaamde windows mannetjes uit India op mijn laptop gelaten. Daarnaast heb ik gewoon windows defender op mijn laptop, maar blijkbaar is dat niet genoeg. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik laatst een bestand genaamd PeaZip heb gedownload om ondertiteling voor films van zip naar srt over te zetten. Maar volgens het internet is PeaZip gewoon veilig... Weet iemand hoe dit kan? Ik ben trouwens ook de enige die deze laptop gebruikt, en er zit een wachtwoord op die niemand weet. Ik heb mijn laptop nu aan staan, maar wifi heb ik uitgezet. Ik heb Windows 10 erop staan.
Ik heb net een gratis scan gedaan via Total AV maar die kan geen virussen o.i.d. vinden, ze zeggen alleen hoog risico op malware omdat ze willen dat ik premium koop. Maar ze hebben geen malware ofzo gevonden... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
SimonV
5 jaar geleden
Defender en TotalAV zijn geen geweldige scanners. Het kan aan Popcorn liggen:
https://pcmweb.nl/artikelen/nieuws/popcorn-time-waarschuwt-voor-malware
Check op malware met Malwarebytes.
https://nl.malwarebytes.org
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Popcorn time is het sws niet, want dat heb ik al sinds ik de laptop kocht een half jaar geleden en heb er nu pas voor het eerst last van maar bedankt voor meedenken :)

Antwoorden (1)

Peazip kan wel veilig zijn, maar de oorzaak van het probleem kan een PUP (Potential Unwanted Program) zijn. PUPs bestaan uit ongewenste toolbars, browser plugins, en aanverwante software die vaak bij gratis software meegeleverd worden en al dan niet ongevraagd meegeïnstalleerd worden.
Daarnaast worden er Popcornversies met malware verspreid.
Het kan ook zijn dat de oorzaak het klikken op een link in bijvoorbeeld Facebook of een e-mailbericht is.

Hopelijk haalt het gratis programma Malwarebytes de malware voor je weg.
https://nl.malwarebytes.org

Als de scanner wel malware detecteert, maar niet verwijdert, zou je nog eens in safe mode kunnen scannen.
http://nl.ccm.net/faq/19-windows-opstarten-in-de-veilige-modus

Systeemherstel
Als niets helpt: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van het probleem.

Zorg ervoor dat je na verwijdering van de malware je wachtwoorden wijzigt!
SimonV