Zijn telefonische enquêtes een gevaar?

Heb voor het laatst een telefonische enquête ontvangen vanuit Brussel. Ik had een man met gebrekkig Nederlands aan de lijn. Hij stelde een kwartier lang vragen over banken en verzekeringen (geen persoonlijke vragen). De enige info die hij uiteindelijk nu bezit zijn: mijn volledige naam, telefoonnummer en postcode. Nu, achteraf gaf ik het telefoonnummer in op Google en kwam alleen maar negatieve recensies uit over hoe gevaarlijk het is om deze enquêtes effectief te accepteren, maar hoe groot is dit gevaar? Is er enige mogelijkheid dat deze organisatie schade kan verrichten aan mijn smartphone/ privacy ? Laat ik deze best checken op virussen? Hoe moet ik hiermee verder?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
I.i.g. nooit meer aan een wildvreemde je persoonlijke gegevens geven. Degene aan de lijn weet nu je naam, adres, telefoonnummer. In feite genoeg om verder te komen. Nergens voor nodig om deze informatie zo maar te geven. Onder het mom van enquêtes is het eenvoudig om informatie bij mensen los te peuteren. Zeer persoonlijke zelfs.
Hoe nu verder? geen idee, ik volg je vraag.
LeonardN
5 jaar geleden
Het effectieve gevaar hiervan is vooral dat men kan proberen identiteitsfraude te gaan plegen met de info.
Ritsuka
5 jaar geleden
Je werd spontaan gebeld voor een enquete?
SentWierda
5 jaar geleden
Wat is het probleem? In elk telefoonboek staan naam, adres en telefoonnummer van hpnderdduizenden Nederlanders.
Maar doe nooit mee aan zo'n vage enquete. Beeindig zo snel mogelijk het gesprek of stel zoveel wedervragen (bijv. waar is hij verzekerd en waarom) dat de opbeller er tureluurs van wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je telefoonnummer had hij neem ik aan al, anders had hij je immers niet kunnen bellen. Met de postcode als extraatje zal hij niet zoveel kunnen.
paulus811
5 jaar geleden
Het gevaar is dat de antwoorden waarop jij 'ja' gaf aanleiding zijn voor een contract. Ze kunnen de opname zodanig manipuleren dat je zonder het te beseffen ergens mee akkoord bent gegaan. Uiteindelijk zal dat in een rechtszaak geen stand houden, maar de mogelijk is er dat je onder de druk van bijvoorbeeld incassobureaus bezwijkt voor een betaling. Daarnaast hebben ze je een kwartier aan de lijn kunnen houden en heb je allerlei antwoorden gegeven, dat hebben ze graag natuurlijk. Het grote gevaar is dat je daardoor bekend raakt als iemand die nog wel eens gebeld kan worden.

Antwoorden (1)

Raar verhaal, maar er gebeuren nu eenmaal veel vreemde dingen in de wereld.
Maar als antwoord op je vraag: als je alleen maar je naam, adres en telefoonnummer hebt gegeven / bevestigd, dan kan ik me niet voorstellen dat iemand daar vervelende dingen mee kan doen.