Wij werden gebeld door Engels talige mensen die zeiden dat ze van Microsoft waren, zijn dit hackers?

Mijn ouders zijn gebeld op hun huistelefoon door Engelstalige mensen die zeiden dat ze van Microsoft waren en hadden gedetecteerd dat er hackers waren op hun computer, zij hebben meerdere computers maar ze zeiden dat ze niet konden zeggen over wat voor een computer het ging, en ze zeiden ook dat ze meerdere emails hadden gestuurd om hun te waarschuwen maar ze konden ook niet zeggen naar welk mailadres, mijn ouders vonden dit verdacht en hebben opgehangen.
Wat moeten ze hiermee en zijn dit hackers????!!!!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
En we vonden het ook gek dat het in het Engels was, dit zou Microsoft gewoon in het Nederlands doen, en we hebben ook niet het Nummer van onze Huistelefoon aan Microsoft gegeven, Hoe zit dit nou???!!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja altijd direct ophangen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Regelmatig gebeld door deze gasten. :)
Ik hou ze zo lang mogelijk aan de lijn totdat ze zo gefrustreerd zijn dat zij ophangen. Ze willen toegang tot je computer (om de boel te.locken) en een duur service contract laten afsluiten.
Oplichters uit India, maar geen verstand van computers of maar iets met Microsoft te maken.
Ritsuka
6 jaar geleden
heel goed dat ze opgehangen hebben, dit zijn inderdaad soort hackers
paulus811
6 jaar geleden
Ik laat ze altijd minutenlang kletsen en doe net of ik het waardeer. Vervolgens zeg ik niets meer tot ze vanzelf ophangen. Wordt soms wel 3x per dag gebeld door die mafkezen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Zijn ook leuke youtube filmpjes over te vinden. Zoek op microsoft scam. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
K ben nu gerustgesteld, dankjewel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat zijn de indian tech supports ik troll ze altijd

Antwoorden (4)

Dat zijn internetcriminelen.
Deze fraudeurs bellen uit naam van Microsoft vanwege een 'computerprobleem'. Ze lijken behulpzaam, maar proberen geld, persoonlijke gegevens buit te maken of malware op je computer te installeren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Meestal reageer ik met: "Thank you, i'll call the police" en hang daarna op.

Toegevoegd na 1 uur:
Vertaald: "Dank u, ik zal de politie bellen".
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind het altijd wel leuk om te proberen ze zo lang mogelijk aan de telefoon te houden. Op zeker moment verbreken ze zelf plots de verbinding.
Erna55
6 jaar geleden
Ik ken ook iemand die er een sport van maakt om de bellers te laten ophangen.
Dat is zeer goed mogelijk. Zie de bron van de politie, waarin zij het proces beschrijven dat door deze hackers wordt gevolgd. Eventueel zou het ook telefoonfraude (phone scam) kunnen zijn, waarbij je wordt opgeroepen een (duur) telefoonnummer te bellen.

Gewoon ophangen inderdaad, en niet meer opnemen bij hetzelfde nummer.

Toegevoegd na 4 uur:
Interessant, die minnen, maar ik geef een link bij die dit antwoord naar mijn idee ondersteunt. Het is best mogelijk dat er iets aan schort, maar dan zou een reden en eventueel een verwijzing naar een andere zienswijze een stuk leerzamer zijn.

Toegevoegd na 22 uur:
In reacties die ik wel in mijn mail zie maar niet (meer) hier, word ik er op gewezen dat het hier niet om hacken gaat maar eerder om social engineering. Social engineering is in de definitie die ik hanteer net zo goed een vorm van hacken en zo wordt dat begrip ook wijd en zijd gebruikt. Zie bijvoorbeeld het lemma in wikipedia, dat opent met "Social engineering of social hacking, is een techniek waarbij een computerkraker een aanval op computersystemen tracht te ondernemen door de zwakste schakel in de computerbeveiliging, namelijk de mens, te kraken", https://nl.wikipedia.org/wiki/Social_engineering_(informatica).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zijn fraudeurs, maar geen hackers. Ze hopen dat jij hen toegang geeft tot jouw computer, waarna al jouw gegevens misbruikt zullen worden. Staat de toegang tot jouw online bankrekening op de computer vastgelegd, dan kun je er op rekenen dat er geld van die rekening verdwijnt.

Nóóit ingaan op dit soort telefoontjes! Ze bellen gewoon achter elkaar telefoonnummers in de hoop dat er iemand hapt...
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap ook hier de minnen niet. Ook al denk ik wel dat uit de website van de politie blijkt dat het soms wel degelijk om hackers gaat. Daar staat: "Vervolgens installeert de crimineel software op uw pc of past bestaande software aan. " Dat klinkt toch iets als wat een hacker zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@sandokan: duimpjes omhoog of omlaag moeten gemotiveerd worden, dan snap je tenminste waarom, nu heb je geen idee en slaat het werkelijk nergens op... Maar ik zie de onjuistheid in jouw verhaal wel.. Het is in essentie niet hacken, daar is echt geen sprake van, het is eerder "social engineering" een techniek die hackers gebruiken om je over te halen iets te doen. Zoals de pincode van een oud mevrouwtje ontfutselen ook geen hacken is....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jverschuur: Nee, het was ook eigenlijk voor het antwoord daarboven, het gaat er om dat het duimpjes principe op de schop moet, zo anoniem naar beneden duimen voelt zo NSB...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij zijn het dus wel hackers, en ik heb mijn antwoord ook in die zin geüpdate. Het is prima om je eigen definitie te ontwerpen/verzinnen, maar hacken is een heel wat breder begrip dan hier wordt gesuggereerd. Deze Microsoftscam is een voorbeeld van 'social hacking', zie https://en.wikipedia.org/wiki/Social_hacking, wat op zich weer een subcategorie is van social engineering, https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Social_engineering_(computer_security). Blijft het principe staan dat niet duidelijk is op welk punt de duimpjes nu precies betrekking hebben zo zonder uitleg. (En ik heb hier dus geen minnetje geplaatst, voor alle duidelijkheid).
Erna55
6 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet: Plus
TurfGraver
6 jaar geleden
Omdat deze scam doorgaans niet:
"waarna al jouw gegevens misbruikt zullen worden. Staat de toegang tot jouw online bankrekening op de computer vastgelegd, dan kun je er op rekenen dat er geld van die rekening verdwijnt."
Ze laten je wel info invullen op hun formulier (creditcard info) en gebruiken soms Syskey om je computer te blokeren (niet voor eigen gebruik).
Ze zijn te dom om de gegevens op je computer te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat de discussie over "hackers" een beetje in de war gekomen is. Het is zo: je hebt (minstens) twee soorten hackers:
1) de lieden die het leuk vinden om nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen, en daarbij nogal eens ontdekken, dat allerlei systemen zo lek als een mandje zijn..., en:
2) criminelen, die dat ook in de gaten hebben, en daar een slaatje uit willen slaan.
Betekenis (1) is de oudste, maar (2) komt in de praktijk het vaakste voor. Zeer tot ongenoegen van de (1) categorie, maar ik vrees dat daar niets meer aan te doen is...
Castle
6 jaar geleden
+
microsoft neemt nooit telefonisch contact met je op... (dan zouden ze wat te doen hebben met die miljarden computers op de wereld:P) Dit zijn 100% oplichters die proberen je computer over te nemen.
Om antwoord te geven op je vraag.... Ja
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
klopt. Ook mij hebben ze gebeld en ze spraken VS Engels. Ik heb me van de domme gehouden, net gedaan of ik geen spatje Engels kende en dat heb ik uit proberen te leggen in een koeterwaals dat alleen vlak tegen de Belgische grens wordt gesproken. Toen hebben ze de moed maar opgegeven en de verbinding verbroken.