Hoe kom ik van deze "spookbestanden" op mijn pc af?

Van de ene op de andere dag stonden, in de map Documenten, verschillende mappen die ik niet thuis kan brengen (zie afbeeldingen). Anti-virusscanners als Malwarebytes, HitmanPro en Virus Total hebben geen malware gevonden. Als ik de mappen verwijder, zijn ze een paar dagen later weer terug.

Heeft iemand enig idee wat dit voor bestanden zijn en (vooral) hoe ik er vanaf kan komen? Alvast bedankt voor je antwoord!

Picture for question
Pieter2011
7 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Deze bestanden kunnen gecreëerd worden door je virus/ransomwarescanner.
Zodra deze lokbestanden ("bait files") worden versleuteld, grijpt de scanner in.

Je kunt ervan afkomen door je scanner uit te schakelen, maar dat lijkt me niet verstandig.
SimonV
7 jaar geleden
Pieter2011
7 jaar geleden
Oh, hartstikke bedankt voor je antwoord! Daar was ik anders nooit achter gekomen... Ik ben weer helemaal gerustgesteld.
SimonV
7 jaar geleden
Toch voor de zekerheid: welke virusscanner en/of ransomwarescanner gebruik je?
Pieter2011
7 jaar geleden
Ik probeer tevergeefs op "Beste antwoord" te klikken, maar krijg dan de melding "dat ik mijn vraag pas over 20 minuten kan bewerken".
Pieter2011
7 jaar geleden
Ik heb Cybereason RansonFree op m'n pc staan, Simon. Dát zal het wel zijn, denk ik. Verder Avast en Malwarebytes (betaald). En ook nog de betaalde versie van HitmanPro, maar die is natuurlijk niet actief.
Pieter2011
7 jaar geleden
Ranson mz RansomFree
SimonV
7 jaar geleden
Ik heb veiligheidshalve nog door zitten zoeken of er andere oorzaken konden zijn. Maar niets kunnen vinden. Bedankt voor je reactie, RansomFree creëert inderdaad zulke bestanden! http://www.ghacks.net/2016/12/20/ransomfree-protect-pc-ransomware/
Pieter2011
7 jaar geleden
Nogmaals bedankt, Simon!