Een VPN dienst zorgt er vooral voor dat je ip gemaskeerd wordt en je verkeer naar de vpn server versleuteld is. Het is op deze manier dus echt veel lastiger om te achterhalen wie wat gedaan heeft op het internet.

Zoals eerder aangegeven is het dan natuurlijk wel belangrijk dat de VPN dienst geen logs bijhoudt waarin staat wat jij precies gedaan hebt.

Daarnaast is het dan ook van belang dat je bijvoorbeeld geen cookies in je browser accepteert die je gebruikt hebt in surf sessies zonder VPN connectie. Ook is het niet handig om met dezelfde VPN verbinding in te loggen op je persoonlijke facebook of iets dergelijks.

Jezelf echt verborgen houden is bijna onmogelijk, maar met een VPN dienst is het wel een stuk lastiger voor een opsporingsorganisatie om je te vinden.

Er zijn overzichtsites waar je kan zien welk log beleid de verschillende vpn diensten aanhouden. Een aantal bekende vpn diensten zonder log zijn:
IPVanish
Private Internet Access
ExpressVPN
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Alle VPN-diensten respecteren een rechterlijk bevel tot verstrekking van gebruikersgegevens. VPN-diensten verbergen namelijk het IP-adres van gebruikers door hun eigen IP-adres ervoor in de plaats te stellen. Maar ze kunnen alleen gevolg geven aan zo'n rechterlijk bevel als die gegevens (nog) opgeslagen zijn. Het kan zijn dat de gevorderde informatie niet is opgeslagen bij de betreffende aanbieder en daarom niet kan worden verstrekt.
Amadea
8 jaar geleden
Als je de juiste neemt niet. Sommige VPN's houden namelijk geen log bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ALLE VPN's kunnen getraceerd worden. ook deze die zogezegd geen log bijhouden. Het is een koud kunstje om de zogenaamde niet-bijgehouden log op het scherm te toveren. "Hoe" je dit doet kan (en mag) ik niet uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere Alle VPN's kunnen idd getraceerd worden. En dan? Moet je een rechterlijk bevel sturen. Sommige VPN's reageren daar niet op. Andere melden netjes dat hun log dat niet bijhoudt. En dan? Gaan ze jou inhuren om van afstand de VPN te hacken en een niet weggeschreven log te voorschijn te toveren? Wat heb je dan? Illegaal verkrgen bewijs? https://torrentfreak.com/which-vpn-services-take-your-anonymity-seriously-2014-edition-140315/2/ Lees Anonymizer Zij beweren toch echt nooit iets te loggen behalve dat een gebruiker bij hun inlogt en dat wordt elke 24 uur verwijderd. Dus zelfs als je dat terug haalt heb je er niks aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry Mr Tomaat, ik kan je niet meer info geven, maar vanuit mijn beroep verzeker is dat in deze zaken écht NIETS verborgen blijft. Rechtmatig of niet, dit hangt van bepaalde instanties af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere Hoe kan je iets terugvinden wat nooit een bestand is geweest op een HDD, maar alleen maar in RAM gezeten heeft? Kan je inbreken en realtime RAM uitlezen? De vrager heeft het (gezien zijn vorige verwijderde antwoord) specifiek over Brein. Nu is dat geen opsporingsorganisatie. Dus dan wordt het echt wachten voor Brein op een VPN met het antwoord dat er geen logs bijgehouden zijn. Als Brein een civielrechterlijke zaak begint kan deze niet aankomen met illegaal verkregen bewijs. Ben je het dus iig eens voor het geval waar de vrager om vraagt. Het niet mogelijk is? Of als mogelijk dan juridisch niet geldend?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pere
Heb de vraag gesteld zoals de vrager het volgens mij eerst bedoelde: http://www.goeievraag.nl/computers-internet/internet/vraag/580278/torrentdownloaders-vindbaar-brein-vpndienst-opereren
Thecis
8 jaar geleden
@MrTomaat @Pere, Ik denk dat Pere gelijk heeft in de zin van dat informatie terug te halen is. In temporary bestanden wordt heel veel weggeschreven en deze zijn altijd terug te halen. Pere, je geeft aan dat je vanuit je werk niet kan aangeven hoe dat gedaan wordt. In detail kan je het inderdaad niet vertellen. Maar in hoofdlijnen kan je hier niets delen dat al niet bij dat soort groepen bekend is. Een fractie meer detail zou je dus best kunnen delen.
Als je dat niet lukt zonder te veel in detail te treden, is iets anders.
Zelf werk ik ook met geheimhoudingsclausules waarbij ik eigenljik niets over mijn werk mag zeggen. Maar algemene dingen die al algemeen bekend zijn (binnen mijn wereld) kunnen wel gewoon waardoor je toch wel wat info kunt geven. MrTomaat heeft overigens wel gelijk dat als je de juiste VPN gebruikt dat je niets meer kan. Als je (bijv) via de Kaaimaneilanden gaat (even een gok, vanwege de bankrekeningen, weet niet hoe hun IT beleid is...) moet je daar als Nederlandse opsporing maar eens proberen de data los te krijgen.... En de optie van het TOR netwerk? Dat lijkt me (met de juiste aanpak) toch aardig anoniem. Als alternatief dan.
Afhankelijk van het logbeleid van de VPN provider.
Ook zou het voor kunnen komen dat opsporingsdiensten de VPN provider hackt en je zo proberen te traceren.