is er een manier waarop ik mijn anti-virus programma kan testen?

Ik heb een Anti-Virus programma gedownload voor op mijn TELEFOON en ik wil weten of het wel werkt. Is er misschien een virus dat niks doet die ik in mijn telefoon kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Ja hoor !

Er is een teststring die je in een file kan plaatsen. De zogenaamde EICAR test file. Elke virusscanner zal hem als virus detecteren zónder dat het een echt virus is.

Ik zal volstaan met een link naar de wikipedia pagina om te voorkomen dat deze Goeievraagpagina zelf als 'onveilig' bekend komt te staan. ;-p

https://en.wikipedia.org/wiki/EICAR_test_file
Er is helaas geen enkel anti virus programma dat elk nieuw gelanceerd virus of malware direct kan detecteren en onschadelijk kan maken.
Anti-virus programmamakers lopen altijd achter de feiten aan en kunnen pas een remedie op een virus ontwikkelen als dat virus al de nodige slachtoffers gemaakt heeft waarmee het zijn bestaan en aanwezigheid verraden heeft.

Dat geldt dus ook voor anti-virus programma's die voor de smartphones zijn ontwikkeld.
Op bekende bedreigingen zullen de meesten hun werk zeker wel doen, je krijgt dan een melding van de bedreiging en de genomen actie. Ook zijn er verschillen in de anti-virus programma's onderling. Niet ieder anti-virus programma herkent bedreigingen die anderen weer wel als zodanig herkennen.
Maar op nieuwe onbekende bedreigingen laten ze het allemaal afweten totdat een anti-virus programma ontwikkelaar een bedreiging heeft gesignaleerd en er een remedie tegen heeft gemaakt.

Het testen van je anti-virus software met een zgn. 'inert malicious filestring' heeft dus weinig zin of meerwaarde omdat die truc bij alle bekende anti-virus software een 'Alert' zal triggeren maar daarmee niks bewijst, anders dan dat het een 'rare' uitdrukking in de software heeft gevonden en dat als een bedreiging behandelt.

Het implementeren van zo'n string is overigens geen sinecure, je moet daarvoor in de broncode van bijvoorbeeld een bestaande app of in een zelfgemaakte test app die filestring toevoegen of inbrengen op een logische plaats in de software.
De instructie op een foute plaats zetten veroorzaakt meestal het vastlopen van de app en geen detectie door de anti-virus software.
Dat vereist programmeurs kwaliteiten.

De beste bescherming blijft dus uitkijken met wat je op je Smartphone downloadt en installeert.