Waarom verbind Whatsapp Web via je telefoon?

Ik vraag mij af waarom Whatsapp ervoor heeft gekozen om hun browser versie te laten verbinden via je telefoon en niet direct te laten communiceren met de Whatsapp servers. En wat is hier het voordeel dan van voor de gebruiker (of Whatsapp)?

Je zou kunnen zeggen dat het op deze manier veiliger is, maar is het niet net zo veilig als de web versie direct verbinding maakt met de Whatsapp servers, en je net zoals nu op je telefoon de sessies kan beheren (uitloggen)?

In mijn ogen heeft dit alleen maar nadelen voor de gebruikers en is dit een vorm van schijnveiligheid, maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Om dat te begrijpen moet je eerst weten hoe WhatsApp werkt. De manier hoe WhatsApp werkt is als volgt.

Wanneer je via je telefoon in de app een bericht opstelt, en deze verstuurt, dan gaat deze, encrypted (versleuteld) naar de servers van WhatsApp. Deze stuurt ze door naar de ontvanger. De ontvanger bevestigt aan de server dat het bericht is aangekomen en vervolgens verwijdert de server het bericht van de server zelf. Bij de ontvanger wordt het bericht weer geopend en kan het worden gelezen.

WhatsApp is telefoonnummer gebonden, en daarnaast gaat de encryptie volledig via de telefoon. Wanneer je iets via web versie verstuurt, gaat het via je computer naar de telefoon, en vanuit daar de gebruikelijke weg naar de ontvanger.

Zoals je ziet komt er dus nog steeds een telefoon aan te pas. Dit heeft met de werking van het systeem te maken.

Concurrenten als Telegram werken net anders. Daar blijven de berichten op de server staan, en om die reden kun je Telegram op zowel smartphones, tablets, computers en zelfs smartwatches installeren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of dit daadwerkelijk ook veiliger is valt natuurlijk te betwisten. Het feit dat het niet op de servers wordt opgeslagen zou je natuurlijk een veiliger gevoel moeten geven, echter weet je natuurlijk nooit zeker dat dit ook daadwerkelijk niet gebeurt.

Een funfact: Apple's berichten-app iMessage is als een van de veiligste berichten-apps die er zijn. De apps worden zo goed versleuteld dat zelfs de Amerikaanse overheid Apple heeft gevraagd om de berichten minder goed te versleutelen, zodat ze af te luisteren zouden zijn. Ditzelfde geldt ook voor FaceTime!
http://www.macrumors.com/2014/11/05/imessage-facetime-most-secure-messaging-options/