Is inloggen via facebook wel veilig ?

Steeds meer websites (o.a. Spotify ) bieden de mogelijkheid om in te loggen met je face book account. Hoe werkt dit, en is het wel veilig ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb dit ook via SoundCloud of Jupiler website. Als je via Facebook Inlog gaan inloggen en nadien bijvoorbeeld bij u Spotify dicht klikt dan ben je wel online op Facebook! Log je in met Facebook Log in bij andere websites en klik dan een nieuw kader open met de url van Facebook dan zie je dat je bent aangemeld. Dus niet veilig, zelfs inloggen op Facebook zelfs nooit veilig ook al doe je dit in alle discretie en veiligheid. Hackers zitten overal en inloggen via buitenstaande websites zijn gevaarlijk! Dus check altijd Facebook zelf na je internet sluit! Verander regelmatig je wachtwoord en verbind niet te veel functies en websites met Facebook!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan nooit 100% veiligheid garanderen, maar in beginsel is dat systeem wel veilig hoor. De fb site zelf is nooit gehackt, er zijn nepvarianten geweest en er zijn computers gekaapt waardoor mensen naar de nepsites zijn geleid, maar dat betreffen problemen die aan de gebruiker liggen (virus of malmware opgelopen), iets waar fb echt niks aan kan doen. FB API kan je toch wel als veilig beschouwen.
Ritsuka
9 jaar geleden
De site/app waar je je aanmeld heeft wel toegang tot je vrienden en vaak ook je foto's, maar hier geef je zelf toestemming voor bij het aanmelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, als je app of site dar toestemming voor geeft. Maar het systeem dat het inloggen regelt lijkt me prima in orde.

Antwoorden (2)

Het werkt via de Facebook API. API staat application programming interface. Dat is een protocol/systeem/infrastructuur, waarmee facebook de login en authorisatie regelt (dus dan krijgt een dergelijke site niet je facebook wachtwoord te zien, maar bevestigt dat jij het bent). Ook regelt de facebook api welke gegevens de derde partij (bijv. Spotify) mag inzien en welke niet. Dat wordt bepaald door jouw privacy instellingen en de door jou gegeven permissies aan bepaalde apps.

Je kernvraag is of dat veilig is. In mijn ogen is dat veilig. De reden die musiceyesfm gaat m.i. niet op. Simpelweg is het zo, als hackers bij je inloggegevens van facebook willen dan zullen ze de API van facebook moet kraken. FB is een professioneel bedrijf en let heus wel erop dat dat goed is beschermd. Of je al je gegevens met alle apps of bedrijven is een ander verhaal, maar dat heeft niet direct iets te maken met de api van fb. Een ander ding is dat je eventueel in een nep-login zou kunnen trappen op bepaalde sites, maar dat staat wederom los van de api login die fb aanbiedt via Spotify.

Kortom, al met al is inloggen m.b.v. Facebook op spotify en dergelijke apps veilig. Of je al gegevens die de apps willen inzien wilt delen met bedrijven is een ander vraagstuk, dat ziet meer op hoeveel privacy je zelf wilt opofferen voor comfort en gemak. Maar het login systeem is wel veilig!

Toegevoegd na 7 minuten:
De offciele naam van facebook API is de GraphAPI. Het subsysteem dat het inloggen op andere sites regelt heet facebook connect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm kort samengevat het is veilig, maar je loopt de kans dat alles wat je bij de 3e partij doet , dat dit in facebook gepubliceerd wordt. Ook je opmerking over nep logins benauwd me. Dit is lastig te onderkennen denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt drie dimensies waar het op kan zien: -veiligheid van het systeem
-privacy/data gevoeligheid
-nepsites nr1: Het systeem, als je legitieme versie gebruikt, is heus veilig. Zodra daar een potentiele zwakheid in zit zal fb dat zsm fixen. Anders zulken gebruikers fb links laten liggen en aangezien fb miljarden euro's aan ons verdient zullen ze proveren te voorkomen. Hierdoor is het systeem in mijn optiek voldoende veilig. Nr 2: welke derde partijen je toestemming geeft heb je geheel zelf in de hand, je bent niet verplicht spotify toegang te geven tot je fb gegevens. Nr 3: dat is een lastige. Hou je computer virus vrij en malmware vrij, dan kom je echt een heel eind. Koppel je fb account alleen aan dingen die je vertrouwt (bijv. als je ziet dat je fb vrienden die site ook gebruiken, de login vindt daadwerkelijk via het systeem van fb plaats en etc.) en dan is dit risico ook vrijwel altijd verholpen. Kortom, een fb koppeling met Spotify en dergelijken is m.i. voldoende veilig, maar 100% heb je net als in het offline leven nooit.
zoals hierboven vermeld is het veilig, let alleen wel op dat je niet op een nep site inlogt die misschien wel exact hetzelfde er uit ziet. Let dus altijd op of je op de officiële site zit van de service die je gebruikt