Hoe kan ik mijn laptop virus-vrij krijgen?

Hallo,

Ik vermoed dat ik een virus heb; als ik .exe files uitvoer gebeurt er niets, mijn startpagina is onomdraaibaar veranderd en sommige programma's (waaronder mijn anti-virus programma Northon) werken niet meer.
Ik heb nu geprobeerd Malwarebytes te installeren echter is dit niet gelukt omdat ik geen .exe files kan uitvoeren...

Heeft iemand een idee hoe ik dit virus van mijn computer krijg?
Ik heb Windows 8.1.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Niels

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
SimonV
10 jaar geleden
Maak een opstart-CD van Kaspersky en start je laptop hiermee. http://support.kaspersky.com/8093
fremar
10 jaar geleden
Of van Norton:
https://security.symantec.com/nbrt/nbrt.aspx?lcid=1033

Antwoorden (2)

Als je nog wel internetverbinding hebt: gebruik een gratis virusscanner. Ik gebruik deze wel eens:
http://housecall.trendmicro.com/nl/

Mocht dat ook niet baten, probeer dan via een kennis een opstartdisk te krijgen waar een virusscanner op is geïnstalleerd. Start hiermee op, en scan/clean de computer. Dit werkt omdat je dan niet alle bestanden inlaad zoals bij het opstarten vanaf je eigen computer.

Mocht dat ook niet werken, probeer dan of je Windows kunt Repair-en met je installatieschijf, of een nieuwe versie van Windows op je computer te installeren. Daarmee blijven je bestanden aanwezig op de harddisk (in een backup-folder) en kun je na de verse installatie WEL je virusprogramma installeren en draaien.

Als dat allemaal niet werkt, dan kun je nog een tweede harddisk toevoegen, daarop Windows installeren en die als opstartschijf gebruiken. Ook in dat geval een virusprogramma installeren en draaien om je oude harde schijf te checken.

Er zijn dus gelukkig nog verschillende mogelijkheden, voordat je al je bestanden kwijt raakt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat werkt ook met .EXE-bestanden.
Heb je je pc al benadert vanuit de veilige modus?
Wellicht dat het vanuit daar wel werkt.
Het ligt er net aan welke virus je hebt en wat deze heeft aangericht.
Zijn er alleen zaken geblokkeerd, of zijn je executables geinfecteerd.

Je kan met allerlei proggies extern je schijf laten scannen en cleanen.
Dat kan met een Cd maar ook met een opstartbare usb stick
http://www.avg.com/nl-nl/avg-rescue-cd

Zijn je bestanden alleen geblokkeerd dan kan je het eea nog redden,
Zijn al jou exe bestanden geinfecteerd dan zou ik dus ( en ja dat kan in windows 8/8.1 ) het apparaat terugzetten in de fabrieksinstellingen en de huidige installatie als verloren beschouwen.
Maw geen onnodige risico's nemen.

Als alles is afgerond, dan zou ik mij eens goed achter de oren krabben over hoe jou machine geinfecteerd kon raken.
Maw hoe kon deze een ingang vinden op jou machine.
Ondeugende websites en stoute programma's dienen door Norton afgeweerd te worden.
Niet altijd is een infectie te voorkomen, maar een infectie is een work in progres en zal na de infectie bepaalde handelingen moeten verrichten waardoor ook weer jou av getriggerd had moeten worden.

Ik ben alleen heel nieuwsgierig over hoe en welke infectie jou machine heeft opgelopen.