Wat doet DNA spray eigenlijk?

Ik zie wel eens bij een winkel, zoals een juwelier bij de ingang een DNA spray bordje staan voor overvallers en dergelijke, maar ik vroeg me af hoe dat werkt en ik wou wat informatie erover weten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Bij diefstal kan de spray gespoten worden om een markering achter te laten op een dief. Dit ia moeilijk te verwijderen en kan alleen met speciaal black light gezien worden.
Ook diefstal gevoellige objecten kunnen van tevoren ingespoten worden om later makkelijker terug te vinden

Elke spray heeft een andere samenstelling. .zijn eigen "dna" een gebruikte spray wordt in het lab onderzocht en vergeleken met de markering op dief of object.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een winkelier met dna-spray drukt bij een overval op de alarmknop die hij bij zich draagt. Daarmee alarmeert hij de politie en activeert hij de dna-douche bij de deur die sproeit als de overvaller de winkel verlaat. Iedere winkel sprayt een unieke, transparante dna-vloeistof. Die blijft zeker zes dagen zitten en is met speciale uv-lampen van de politie te zien.

Als een overvaller met dna-materiaal op het lichaam of kleding wordt aangehouden, dan kan een match tussen dat dna en het dna van een overvallen winkel worden gebruikt als bewijsmateriaal in een strafzaak. Maar nooit als enige bewijs. „Een jas met dna erop kan natuurlijk gewisseld zijn van eigenaar”.