Wie weet hoe het precies zit met het behouden van rechten op je eigen foto's op sites als Facebook, Pinterest en Twitter?

Ik kan natuurlijk van elk de voorwaarden gaan lezen, maar die zijn zo ingewikkeld.
Misschien is er iemand die zich er al in heeft verdiept en het me kan vertellen.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorwaarden moeten wel conform de Nederlandse wet zijn en dat is maar de vraag in deze.

Antwoorden (2)

Simpel gezegd:
Door je bij hun aan te melden verlies je elk recht van copyright op materiaal wat je daar plaatst.
Zie ook topic:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/tv-zender-ongevraagd-foto-gebruikt.372473
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, thanks!
Ben net professioneel begonnen met fotografie, dus vanaf nu niets meer op Social Media plaatsen wat daar mee te maken heeft.
Wat er nu al staat... tja het heeft dus blijkbaar geen zin het eraf te halen, ze hebben het nu toch al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verwijst naar een vraag, maar blijkbaar heb je die maar half gelezen, in de reacties: ""Facebook gaat verder, bij de Amerikaanse site staat in de algemene voorwaarden dat de gebruiker aan Facebook toestemming geeft om content te gebruiken op elke wijze die de netwerksite wil. Volgens hoogleraar Hugenholtz betekent dit dat Facebook in theorie vrij over de geplaatste inhoud kan beschikken. "In theorie zou Facebook foto’s aan een krant of ander kunnen verkopen. Maar in praktijk gebeurt dit niet. Ten eerste omdat de voorwaarden zo zijn opgesteld om Facebook in te dekken tegen mogelijke auteursrechtclaims. Voorkomen moet worden dat partijen Facebook aanklagen om content die anderen op de site geplaatst hebben. Daarnaast is het maar de vraag of deze bepaling stand houdt naast Nederlands recht", aldus Hugenholtz."" In het kort kan facebook zetten op zijn pagina wat het wil, als het niet overeenkomt met de Nederlandse wet is het rechtsongeldig. Ik kan ook op mijn pagina zetten dat iedereen die zich aanmeldt op mijn pagina kans heeft door mij verminkt te worden en dat ik daar dan niet aansprakelijk voor gehouden kan worden. Een rechter zal dat ook van de tafel wuiven.
Pieter2011
11 jaar geleden
Helemaal juist MrTomaat, ik was de vraag net aan het beantwoorden toen jij je reactie gaf... Het antwoord hierboven klopt beslist niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook Prof. Hugenholtz benoemt in zijn stukken dat het niet allemaal zo eenvoudig ligt.
Een z.g. stilzwijgend toestemming (licentie) voor alle gebruikers van het internet.
Iedereen kan immers deze foto's bekijken en downloaden.
Als ik een stapel vakantiefoto's in een park neerleg mag iedereen ze ook meenemen.
Je blijft wel de auteursrecht houden, de maker.
Anders wordt het als het afgeschermd is dan wel voor commercieel gewin wordt gebruikt.
Tja er zal nog wel het één en ander in de wet (wat moeilijk wordt met World Wide Web) geregeld moeten worden.
Maar gezond is het wel om eerst even goed na te denken voordat je iets op het web plaatst...
Het is echt onzin om te stellen dat je het auteursrecht verliest wanneer je foto's op sociale media plaatst.

Als je een foto hebt gemaakt, beschik je over het auteursrecht. Dat verandert niet wanneer je je foto's op websites als Facebook, Hyves of Twitter plaatst. In sommige reglementen staat wel dat het derden is toegestaan om links op andere websites te zetten. Dat neemt niet weg dat de maker van de foto eigenaar is én blijft van het auteursrecht! (Zie bron over de BBC).

Facebook stelt in zijn reglement dat gebruikers automatisch aan Facebook toestemming verlenen om afbeeldingen te gebruiken 'op elke wijze' die de netwerksite wil. Maar dat betekent niet dat je, door een foto op die site te plaatsen, afstand doet van het auteursrecht. Facebook zal de foto's niet zomaar aan anderen ter beschikking (mogen) stellen (zie bron 2).
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnxxx