Als je met je telefoon op openbaar wifi zit, kunnen mensen en/of bedrijven ook je bestanden zien? zoals foto, videos etc.

Wat ik wel weet is dat mensen kunnen zien wat je aan het surfen bent op het internet.. Dus als je op hotspot zit moet je wel uitkijken met wachtwoorden en prive gegevens.. Maarja.. hoe zit het dan met bestanden? Het lijkt me nogal sterk dat mensen bestanden van je SD-card kunnen bekijken..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Voor de duidelijkheid moeten we even het netwerkverkeer en de opgeslagen bestanden goed van elkaar onderscheiden.

Het netwerkverkeer omvat alle data die die verzonden en ontvangen worden. Dit is voor de beheerder (eigenaar) van het wifi-netwerk vrij eenvoudig te volgen. Immers hij is de baas over het netwerk en heeft dus ook alle mogelijkheden dat verkeer af te tappen en te volgen. Dat geld overigens ook voor het verkeer wat via de normale providers verloopt. In theorie is het voor hen ook een fluitje van een cent om alle verkeer af te tappen, te bekijken of zelfs te wijzigen. Gelukkig zijn er wettelijke bepalingen die de grote providers verbieden dit te doen. Voor de kleine, particuliere, wifi stations die je her en der uit de lucht pikt kun je eigenlijk alleen maar op hun fatsoen rekenen. En dat niet ieder persoon dat fatsoen heeft mag duidelijk zijn.
Verstuur je dus bestanden, mails of wachtwoorden over het zo'n hotspot wees je dan van bewust dat er mensen mee kunnen lezen.
Wanneer de server waar je contact mee maakt het ondersteund, dan kun je het verkeer versleutelen. Daarmee wordt het onleesbaar voor iedereen die het netwerkverkeer onderweg bekijkt. Een voorbeeld van zo'n protocol is "SSH"
Maak je gebruik van dit protocol dan ben je redelijk veilig.

Dan de bestanden op de pc en of de telefoon zelf.

In principe zijn die niet rechtstreeks zichtbaar voor de beheerder van zo'n wifi-hotspot. Om deze bestanden te benaderen zal hij ze aktief moeten gaan halen. Dat kan via handmatig browsen, of zelfs via geautomatiseerde programma's.
Of dat lukt hangt van de beveiliging van het apparaat af. Sommige oude software had standaard alles open staan. Dat was eenvoudig en gebruikersvriendelijk dacht men destijds. Tegenwoordig is men gelukkig een stuk wijzer en wordt er veel aandacht aan beveiliging gegeven. Aan de andere kant is er een groep "enthousiastelingen" die zich enorm inzet om al die beveiligingen te omzeilen en toch bij de bestanden te kunnen komen.
Dat kan op verschillende manieren. De eenvoudigste manier is gewoon de gebruiker om toestemming vragen. Door hem een aantrekkelijke programma voor te schotelen is hij genegen dat programma toestemming te geven om de data en ook het netwerk te benaderen. Ongezien stuurt het programma dan veel meer door dan de gebruiker denkt. Ook ouderwets hacken en virussen proberen de poorten open te zetten.

Het antwoord op je vraag is dus: nee, in principe kan het niet, mits je je beveiliging op orde hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de info, bij deze weet ik genoeg en sluit ik de vraag definitief!

Andere antwoorden (5)

Ja dat is mogelijk, maar de gene die dat dan doet weet precies wat hij/zij moet doen. Elk systeem is te hacken mits je de kennis ervan hebt.

Surfen op het internet kan de router bijhouden omdat jij via de router verbinding hebt met het internet, daarvoor heb je vaak geen speciale tools nodig om dit te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is niet zo moeilijk, ze kunnen het in principe niet zien!
Maar overal zitten hackers, dus wie weet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zolang jij verbonden bent met het internet kunnen hackers in je telefoon inbreken maar de kans dat ze dat bij je doen is minimaal omdat de meeste het op andere mensen gemunt hebben bijvoorbeeld het internet in een bank of gewoon je huis internet omdat je hier sneller in zal loggen op sites waar hun profijt van kunne hebben als ze je inlogcodes zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien volgende waar is, is alles te achterhalen :
1. Het apparaat van de target bevat info die interessant genoeg is
2. Het apparaat van de target is lang genoeg zichtbaar
3. De originator bezit voldoende kennis en een beetje materiaal

De kosten wegen in 99.99% van de gevallen niet op tegen de baten.
Wat wel gedaan wordt, is het uitvlooien van de proxy-logs.
Deze logs kunnen een massa informatie aanleveren aangaande het surfgedrag (hun verbositeit bepaalt de hoeveelheid).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is al antwoord gegeven dat als je beveiliging van je apparaat niet op orde is dat de mogelijkheid bestaat dat je gehackt wordt. Zorg dus ervoor dat als je een populaire merk telefoon hebt dat je met de laatste software (beveiligings) updates van de fabrikant werkt.

Android software is al eens lek geweest waarbij websites gegevens van sd-kaart konden halen.