Maakt het voor een besmetting van je PC uit of een tool uit staat?

B.v. een pdf-reader maakt je PC kwetsbaar, moet je perse Adobe-reader verwijderen of is zorgen dat hij niet inschakelt voldoende?

Toegevoegd na 10 minuten:
Op dit moment heb ik geen virus, het is een academische vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een programma niet gestart hebt, kan een virus of hacker er ook geen misbruik van maken, in die zin heb je gelijk. Echter aan bijna alle programma onderdelen, blijken vroeg of later bugs of veiligheidsgaten te zitten, de oplossing, zorg gewoon voor een goede up2date virus programma, hier mee voorkom je dat eventuele zwakke plekken in een van je programma's en/of windows zelf, misbruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100% garantie heb je idd nooit, daar maak je backups voor.

Andere antwoorden (1)

Vaak gaat een besmetting onder een andere programma zitten, het is dus altijd aan te raden om deze te verwijderen en opnieuw te installeren, als dit niet normaal lukt dan in veilige modus proberen, anders een CD online downloaden (die van F-Secure bijv.) die je computer na checkt, let wel op dat windows bestanden ook verwijderd kunnen worden met deze CD en dat je systeem dan niet meer kan op starten, maar mocht dit gebeuren dan kun je het beste je bestanden back-uppen m.b.v een linux besturingssysteem op een USB of CDtje en windows opnieuw installeren.