Als iemand (nigeriaan) geld over maakt op je bankrekening, kan hij het daarna weer ongedaan maken en kun je dus zo opgelicht worden?

Een engelsman (zegt hij) wil via marktplaats een psp portable van me kopen. Ik moet dat dkng opsturen naar zijn zoon in Nigeria. (alarmbel!!)
Als hij het betaald heeft en ik stuur het op, kan ik dan alsnog opgelicht worden?
En stel, hij betaald en ik stuur niks op maar zeg dat ik het wel heb gedaan. Dan ben ík de oplichter. Is dat het risico van hun 'spel' of ben ik dan heel slecht en heel strafbaar en heel makkelijk te traceren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Niet op ingaan, zeer verdacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet eens over nadenken ! Niet doen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, absoluut niet doen!
Utrecht
12 jaar geleden
Afkappen!
Hoe hij het waarschijnlijk gaat spelen: hij gaat je via Western Union betalen. Om een of andere vage reden betaalt hij meer dan de vraagprijs en hij vraagt je om het verschil per bank terug over te maken.
Je raad het al: je maakt het geld over, verstuurt de PSP en daarna blijkt dat de Western Union check ongedekt is waardoor je dit ook nog moet terug betalen.
Dus nogmaals: Afkappen en rennen nu het nog kan!
Utrecht
12 jaar geleden
@iAnswer: omdat de betaling wordt teruggedraaid (de check blijkt later ongedekt).
capthavoc
12 jaar geleden
ik snap niet dat western union hier geen beveiliging op heeft ze krijgen op die manier echt een slechte naam
maar ik zou er niet aan beginnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de antw en reacties zijn duidelijk...
Het riekte ook al naar onraad; zo'n snelke deal met nigeria... Toch jammer.
Iemand nog interesse in een bijna nieuw psp portable nog in de doos?
;-) Tsja, sommige dingen zijn te good to be true...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@capthavoc:
Wiki:
"Vanwege de mindere rompslomp met het overmaken van geld wordt Western Union bijvoorbeeld vaak gebruikt in noodsituaties waarbij mensen in andere landen beroofd zijn, of door tijdelijke arbeiders in een ander land die geld overmaken naar hun familie in het buitenland." Ieder soort bedrijf heeft zijn eigen klanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je de psp al lang op MP staan? Ik heb dit gehad met een WII binnen het uur het zelfde verhaal (ook een Engelsman met een zoon in Nigeria.....) Dus ofwel veel Engelsen hebben zonen in Nigeria ofwel 1 jongetje in Nigeria heeft verrekte veel gameconsoles.
Ik ben hier niet op in gegaan, ivm oplichting zoals mensen hier al schrijven. 2 dagen later was ik de WII kwijt aan een gezin hier in Nederland, wat dan toch vertrouwder is (helemaal met zulke producten, meestal vragen mensen of je t wil brengen of komen ze het halen, als ze overmaken en t op laten sturen heb ik meteen al mijn vraagtekens.)

Het beste antwoord

De volgende handelswijze wordt door oplichters vanuit het buitenland nog wel eens toegepast:

Oplichters (bijv. uit het buitenland) zijn bijvoorbeeld uit
op je artikel en op je geld. Zogenaamd ''per ongeluk'' maken ze teveel geld over, waarbij ze je achteraf vragen het verschil terug te storten. Het bedrag dat zij op jouw rekening storten, is gestort met een ongedekte cheque. De bank haalt het volledige bedrag na circa twee weken weer van jouw bank. Je bent je artikel en je geld kwijt.

Wat betreft het door jou niet leveren van de goederen:

Dit is in principe een civiele zaak tussen jou en de koper.

Zou echter ook onder strafrecht kunnen vallen als de handeling voldoet aan de elementen zoals genoemd in artikel 326 wetboek van strafrecht. netjes is het in elk geval niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ik het geld heb en ik wacht 3 weken met opsturen, loop ik dan nog risico? Btw, ik heb t lef ook niet om zelf op te lichten. En zo ben ik ook niet opgevoed natuurlijk... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha,gewoon zeggen dat je met spoed naar amerika moest.
Maar zo gauw je terug bent ,,het direct opstuur.
De reis liep en beetje uit.
Utrecht
12 jaar geleden
Bedenk je dat de bank het geld ook later nog terug kan eisen/boeken. Dus met 3 weken ben je nog niet veilig.

Andere antwoorden (3)

Ik kan je nu al op voorhand vertellen gezien het verhaal dat dit om een zwendel gaat. Ik heb gelijke gevallen als deze eerder gezien. Hoe dan ook, via paypal zijn er mogelijkheden om inderdaad de transactie ongedaan te maken. Dit houdt dus in dat je een paar dagen 'bedenktijd' hebt.

Verder zou ik niet proberen deze persoon te scammen. Het inderdaad het risico van het vak als oplichter maar, dat betekend niet dat jij niet juridisch gezien strafbaar bent als jij het soortgelijke terug wil doen.

Ik adviseer je niet in zee te gaan met deze persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wil via paypall maar volgens mij ook gewoon op mn bankrekening over maken. Ik vertrouw t ook niet echt, maar als ik nu zeker wist dat eens overgemaakt, altijd over gemaakt is.... Ik wil niet gezwendeld worden.... :-(
Grrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je ook sowieso voor jezelf afvragen waarom uitgerekend hij vanuit Nigeria jouw artikel nodig heeft. Vaak kun je zelf dan al wel bedenken dat het niet helemaal in orde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik geloof er ook al geen snars van. Het zou voor zn zoon zijn die daar studeert.
En omdat ik die zwendel natuurlijk ook wel riek wil ik hem een koekje van eigen deeg geven.
Zij komen er hier zo vaak mee weg... Maar ja, ik durf dat toch niet. Zal de deal wel skippen... Zonde... Maar beter dan geript worden... Thx voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd hetzelfde verhaal, zoon die daar studeert, zakenman op reis blabla... zwendel 100%
Je geeft zelf al een beetje antwoord op allebei je vragen. Ik sluit me aan bij voorgaande regeerders en raad je af om met deze 'koper' in zee te gaan. Dit is een heel bekende truc om mensen op te lichten.
Zakendoen met het buitenland is sowieso een beetje tricky. Je kunt moeilijker verhaal halen omdat je politie en justitie niet achter de hand hebt. In Nederland is dat natuurlijk makkelijker en dus veiliger.
Verder moet je inderdaad rekening houden met het feit dat jij je ook strafbaar kunt maken als je niet je goederen levert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek in dit geval via Google eens naar die naam. Vaak zijn het mensen die de zaak oplichten en ik ben ervoor gewaarschuwd. Ik stuur dus nooit iets op in zo'n geval en reageer dus niet op dit soort aanbiedingen. Het is zo'n bekende oplichtertruc.