een virusscanner instaleren en deze zijn werk laten doen. Gratis is bijvoorbeeld AVG.

Toegevoegd na 12 minuten:
Misschien kun je hier iets mee
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist het probleem! Virusscanners werken totaal niet hierbij, het is een soort trojan horse, alleen dan zo geprogrammeerd dat je hem niet kan detecteren!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draai die pc eens terug naar een vorig of een nog eerder herstelpunt met systeemherstel.

Andere antwoorden (4)

Je kan een antivirussoftware gebruiken om de virus te verwijderen. (Zoals: AVG, Avast ect.)
Als je antivirussoftware niet de virus kan verwijderen kan je altijd een online virusscanner gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALS het kan, dan je data kopieren op een andere schijf of USB stick en opnieuw installeren.
Als er 1 virus op jouw computer staat dat je gevonden hebt, is de kans groot dat er meer ellende aanwezig is.
Daarbij is het verwijderen van lastige virussen [zoals de redirector van apype is] erg onbetrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een anti-virus of antispyware prgramma het niet voor elkaar kan krijgen, dan is dit de handmatige oplossing:

Let op: maak eerst een back-up van de windows systeembestanden zodat u altijd terug kunt naar de oude situatie !

Stap 1
Haal de netwerk kabel uit uw PC zodat het virus niet de kans krijgt zichzelf ondertussen te updaten.

Stap 2
(zie ook: http://support.microsoft.com/kb/972034#LetMeFixItMyselfAlways )
Zet uw hostfile terug naar standaard instelling
- Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ %systemroot% \system32\drivers\etc en klik vervolgens op OK.

- Wijzig de naam van het Hosts-bestand in Hosts.old.

- Klik met de rechtermuisknop op een leeg gebied in de map %WinDir%\System32\Drivers\Etc, wijs Nieuw aan, klik op Tekstdocument, typ hosts en druk vervolgens op Enter.

- Klik op Ja om te bevestigen dat het bestand wordt opgeslagen met een andere extensie dan .TXT.

- Open het nieuwe Hosts-bestand in een teksteditor. Open het bestand bijvoorbeeld in Kladblok.

- Kopieer de volgende tekst in het bestand:
- Voor Windows XP of Windows Server 2003:
127.0.0.1 localhost

- Voor Windows Vista of Windows Server 2008:
127.0.0.1 localhost ::1 localhost

- Voor Windows 7 (let op, dit is 1 regel !!!):
localhost-naamomzetting is ingang binnen de DNS zelf. # 127.0.0.1 localhost # ::1 localhost

- sla de file op

Stap 3
Zoek en verwijder de bijbehorende tijdelijke bestanden:

[random].exe
%AllUsersProfile%\{random}\
%AllUsersProfile%\{random}\*.lnk

Stap 4
Open de Register-editor, navigeer en verwijder de onderstaande items:

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\random

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\DisallowRun

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\random

HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run |y6bqzvrlas

HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run |Regedit32

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\ "S

Stap 5
Sluit de netwerk kabel weer aan.

Disclaimer:
apype blijkt bijzonder hardnekkig te zijn. Ik kan helaas niet garanderen dat bovenstaande afdoende en blijvend is !

In elk geval succes gewenst !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HitManPro is gratis en werkt vaak goed tegen lastige virussen, ook de Microsoft Security Essentials zijn gratis en goed:

http://www.surfright.nl/nl/hitmanpro
http://www.microsoft.com/security/pc-security/mse.aspx