Wat is een cookie? Dat is een klein bestandje dan de maker van de site op jouw pc stalt om bij een volgende keer dat je zijn site bezoekt weer op de goede plek terecht komt… Daar is het voor bedoeld… Dus ga je naar Bol.com en zoek je naar boeken over honden, dan zal Bol.com dat bijhouden, maar dat mogen ze niet op hun eigen pc doen, dus die sturen hun info naar jou terug in de vorm van een cookie… Als je een volgende keer terug komt, dan weten zij jou te herinneren en dan kom je precies weer daar waar je interesse ligt… Dat is de goede manier…
Maar zoals alles kan ook dit verkeerd gebruikt worden… En dat doen sommige minder betrouwbare sites…
En dat zijn er nogal wat… (Meld misdaad anoniem is niet anoniem, bijvoorbeeld)...

Dus je virusscanner is erop getraind om die slechte cookies te verwijderen, maar dat kan niet altijd met 100% zekerheid worden beoordeeld… Dat is nu wat er gebeurt door de virusscanner, die geeft dat als keuze aan je terug: Moet ik dit behouden of niet?
Ik stel je voor om de voorkeuze van je virusscannes te accepteren, dus krijg je het advies om het te verwijderen doe dat dan… Dat is een goede stelregel…
Een tracking-cookie houdt veel meer bij dan alleen iets op die ene site… Die houdt bijvoorbeeld bij waar je heen gaat op het net en dat verklapt dat cookie dan aan die ene site… Dan kunnen daaruit zaken halen die hen uitkomt om door te verkopen… Je wil niet weten hoe en waarvoor men bereidt is geld te bepalen om de info die er voor staat… Maar dat wil je toch niet, dus volg het advies van je scanner… Dat is goed…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
a

Andere antwoorden (2)

Ik weet het niet zeker, maar "to track" betekent zoveel als "traceren/ nagaan" en cookies zijn kleine bestandjes die worden gedownload als je een bepaalde site bezoekt. Ik denk dus dat trackingcookies kleine bestandjes zijn, die nagaan wat je internet gedrag is, door te onthouden of door te geven welke websites je bezoekt.

Naar mijn weten kun je cookies altijd en zonder problemen verwijderen als je ze niet vertrouwt. Je loopt alleen de kans dat het laden van een pagina de volgende keer wat langzamer gaat, of dat je opnieuw moet inloggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cookies zijn op zich niet gevaarlijk, dit zijn (zeer) kleine tekstbestandjes, en kunnen dus je computer in principe geen schade toebrengen. Cookies worden echter gebruikt voor de identificatie van jou op een bepaalde site; bijvoorbeeld om bepaalde instellingen te bewaren.

Stel bijvoorbeeld een site waarop je je 'persoonlijke' instellingen kan bewaren. Wanneer je aanlogt op de site, kan de server kijken of er reeds een 'cookie' op jou systeem staat van deze site. Hierin zit een identificatiecode, en deze kan via het databank systeem gekoppeld aan de site worden gebruikt om jou en je persoonlijke instellingen terug te vinden.

Malafide sites kunnen deze cookies gebruiken om je te identificeren en om je gedrag op de site te volgen. Je zou dit dus met een groot woord een schending van de privacy kunnen noemen. Gezien cookies echter enkel tot één wel bepaalde site kunnen horen, is de dreiging echter beperkt.

Toegevoegd na 28 seconden:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/6810