Kan er een virus in een computerspel op cd-rom zitten?

Ik heb een computerspelletje: Amanda Rose the game of time. Het is een origineel spel. Als ik De cd-rom in de computer doe geeft avg aan dat hij setup.exe als bedreiging ziet. Maar kan dat wel als het spel gewoon legaal gekocht is, en dus niet gebrand of gedownload?

alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ook op een originele CD kan in theorie een virus zitten.

Hoe waarschijnlijk dat is:
Kortweg:
- Hoe duurder de CD was, hoe kleiner de kans op een virus.
- Hoe uitgebreider het aantal programma's op 1 CD hoe groter de kans op een virus.

Garanties zijn er nooit, maar een dure CD's met 1 spel hebben vrijwel nooit een virus. Een CD met 50 of meer spelletjes voor een prijs van 2,50 Euro zou ik heel goed scannen !

Maar er kan nog wat anders aan de hand zijn.

Het uitvoeren van Setup.exe installeert bestanden op je PC. Die aktie kan door virussen gebruikt worden om zichzelf ook op jouw PC te installeren. Sommige virusscanners waarschuwen daarom bij het vanaf de CD opstarten van uitvoerbare bestanden (*.exe, *.com e.d.) standaard dat er een virus op KAN zitten.
Die vraag dwingt af dat een gebruiker toestemming geeft voor het uitvoeren van dat betreffende bestand. Stel dat een virus stiekum, buiten de gebruiker om, had geprobeerd dat bestand op te starten en zich zo te verspreiden, dan loopt hij op dat moment mooi tegen de lamp ;-)

Tips:
- lees dus de melding goed ! Heeft AVG echt een virus gevonden of waarschuwt hij alleen voor de mogelijkheid ervan.
- Twijffel je aan de echtheid van de melding, gebruik dan eens een andere virusscanner. Er zijn diverse gratis scanners, sommigen zijn zelfs als eenmalige scanner on-line te gebruiken. Kijk hier maar eens: http://www.5starsupport.com/ipboard/index.php?showtopic=1718

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry die link is niet goed. Gebruik a.u.b. deze: http://WWW.herstelpunt.nl/symanteconline.htm

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, die link was niet goed.
Gebruik a.u.b. deze: http://www.herstelpunt.nl/symanteconline.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat AVG dit bestempeld als virus, wil nog niet zeggen dat dit zo is. Als het niet iets aangeeft van trojan horse ofzo moet het wel kunnen. Vaak houdt AVG de slechte bestanden tegen. Virus op een legale disk lijkt me sterk, want alle uitgaves in europa worden normaal gecontroleerd. Het kan wel gaan om spyware bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou best kunnen, maar als ik jou was zou ik nagaan waar het hebt gekocht. Als je het dus gekocht hebt, zoals jij hebt gedaan, zou het volgens de wet geen virussen mogen bevatten, want je hebt geen virus gekocht maar een spel. Als jou virusscanner dit daadwerkelijk aangeeft, zou ik terug gaan naar de winkel en jou probleem uitleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige virusscanners vallen daar nog wel eens over.Ik zou avg even uitschakelen en het spel installeren als het de originele cd rom is en later weer de avg erbij aanzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan AVG
Had voorheen ook AVG Internet Security en kreeg deze melding ook bij onschuldige spelletjes. Mijn advies: laat AVG links liggen en stap over naar Eset. Vele malen beter