Hoe kun je een USB stick volledig van een virus ( Trojan) ontdoen, zonder je laptop of PC opnieuw te besmetten?

Mijn dochter heeft op school een backdoor virus via een usb stick binnengehaald en daar vervolgens haar laptop én mijn PC mee besmet. Na het verwijderen door McAfee, begint alles weer opnieuw, zodra ze de laptop weer opstart. Kun je een besmette usb stick eigenlijk het beste weggooien, of is er een manier om die ook van het virus te ontdoen, zonder gelijk je PC weer opnieuw te besmetten?
Het betreft hier een hardnekkige Trojan die eigenlijk niet door McAfee ( helemaal up-to-date) herkend wordt. Het lijkt of het virus een deurtje openzet en steeds programma's met andere namen binnenhaalt. Haar gewone programma's ( Adobe, Photoshop etc) lopen helemaal vast en de knip en plak functie werkt ook niet meer.

Het beste antwoord

Allereerst is McAfee slecht. Verder werkte dit bij mij:

1. Download Malwarebytes Anti-Malware (bron)
2. Installeer
3. Stop je USB stick in je (besmette) PC
4. Laat hem ALLES in één keer scan scannen (C schijf, USB stick etc)
5. Hoop dat het weg is..

Zelfde herhalen op je andere PC, alleen nu niet de USB stick erin stoppen.

Geen garantie dat het werkt, maar bij mij heeft het wel een keer geholpen.

Succes

Toegevoegd na 29 seconden:
Formatteren is idd ook een optie, maar ik heb dit ^ antwoord uit eigen ervaring getypt toen ik iets dergelijks had, toen werkte het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier even de dochter in kwestie ;)
Het is gelukt! Dankzij je advies van de Malwarebytes heb ik de Trojans kunnen verwijderen en zowel mijn laptop als mijn usb-stick zijn helemaal schoon, dus dank je wel!

Andere antwoorden (3)

In de veilige modus de stick formatteren zou ik doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg belangrijk is dat als je je USB stick Trojanvrij maakt de Trojan niet kan overspringen van je USB naar de pc.

Allereerst moet je zorgen dat je jouw pc op orde maakt. Je moet een veilige PC creëren.

Doe dit als volgt:
* zorg voor een goede Firewall zorg dat deze geüpdatet is.
* zorg voor een goede virusprotectie, ook geüpdatet.
* zorg voor een spywarefighter, je raad het al, up to date.

Voor we nu verder gaan willen we eerst de pc scannen op virussen en trojans. Hiermee bereik je dat je pc absoluut veilig is. We laten dus de virusscan en de spywarescan een keer over de pc heen gaan.

Daarna Immuniseren we de PC bijvoorbeeld met Spywareblaster of Spybot S&D.

Vervolgens gaan we de autorun uitschakelen. Wat is de autorun? Je kent dat wel als je een dvd in je speler stopt dan gaat deze vanzelf afspelen. Als we dat niet uitschakelen kunnen we besmet raken zodra we de USB in de pc steken. Zie bron.

Oke, onze pc is veilig, nu kan de USB erin en weten we zeker dat de pc niet besmet kan raken van de stick. Ook weten we nu zeker dat een mogelijke trojan onze beveiliging niet om zeep helpt voor hij onderkent kan worden (en daardoor dus niet onderkent wordt, snap je me nog?)

Het is nu simpel scannen van de USB met de virusscanner en de spywarefighter en dan weten we hoe het zit.

Uitstekende programma's om een trojan te verwijderen zal ik hier niet noemen omdat dit erg kan afhangen van welke trojan je hebt.

Mocht je een trojan ontdekken ga dan naar het Nucia forum en laat je daar van advies voorzien, de link staat hieronder (de derde link van boven).

Mocht je USB schoon zijn en je hebt je informatie veilig gesteld dan kan je overwegen je usb en eventuele harde schijf te formatteren naar het FAT32 bestand ipv NTIF, Het Fat32 is veiliger en voorkomt activiteiten van trojans en schadelijke software.

Succes ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is, dat Windows automatisch bepaalde programma's gaat uitvoeren zodra je een USB-staaf in de computer steekt. Die programma's staan op de USB-staaf zelf. Als dat een virus is -- tja, zodra je de besmette staaf in je computer steekt, zal Windows automatisch dat virusprogramma gaan uitvoeren.

Dat moet je dus tegenhouden.

Ik kan je vertellen hoe het in Vista moet. Als je XP hebt, zal het op deze beschrijving lijken, maar moet je je creativiteit gebruiken op plekken waar het net niet klopt.

Ga naar het Configuratiescherm - dat vind je onder Instellingen. Vervolgens naar Hardware en Geluid. Daar vind je iets dat lijkt op Autoplay, of Automatisch Afspelen of zo.

Je krijgt dan een scherm waar je per apparaattype en bestandstype kunt instellen wat Windows automatisch moet doen. Denk daarbij aan CD's, DVD's, USB-staven, muziekbestanden, filmbestanden, geluidsbestanden, enzovoort.

Het veiligste is als je voorlopig alles instelt op "Doe niets".

Nu alles weg-OK-en en je bent veilig. Als je nu je USB-staaf in de computer steekt, zal Windows niets doen. Zorg er nu voor dat je zelf ook niets start of kopieert!

Je kunt nu op de normale manier de USB-staaf formatteren. Daarmee help je het virus grondig om zeep.

Als je wilt, kun je nu de automatische akties van Windows weer aanzetten. Ik heb ze zelf echter uit laten staan - precies omdat ik niet op die manier met een virus wil worden opgezadeld.
Cryofiel