Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand vertelde mij dat je met een wireless router geen firewall meer nodig hebt. Klopt dit?

Of is dit afhankelijk van de instellingen van de router?
Ik heb een PC met Windows 7.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
807
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Complete onzin volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou die wel gewoon gebruiken, het is voor de veiligheid van je eigen pc.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Een (wireless) router heeft vaak ook een ingebouwde firewallll. Deze neemt dus het werk van een lokale (op de pc draaiende) firewall over. Maar het juist configureren van de firewall in je router is best lastig als je er geen verstand van hebt, dus is het aan te raden om je lokale firewal gewoon te blijven gebruiken.

Toegevoegd na 39 seconden:
oeps, een paar ll-tjes teveel.
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Ik snap die opmerking wel. Een router voert namelijk NAT (Network Address Translation) uit. Dat wil zeggen dat voor elke uitgaande verbinding hij een tijdelijke koppeling legt van je interne IP adres van je computer, naar het externe IP adres van je internet aansluiting. De andere kant op doet een router niet, dus een hacker "ziet" jouw PC niet.

Dit heeft overigens niets te maken met wel of niet wireless zijn. Je wireless verbinding moet je wel goed beveiligen met een wachtwoord en bv. MAC filter. Als een hacker daar op komt zit je nl. al op je interne netwerk.

Surf anders eens naar "ShieldsUp!" van grc.com, die kijkt welke poorten er open staan. Als je achter een router zit, zul je zien dat alles dichtstaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je virus binnen hebt--of krijgt-- die zichzelf naar internet verbind dan word dit niet opgemerkt,de router stuurt dit gewoon door dat ding weet niet of het wel of niet mag.een firewall doet dit wel--een onbekend programma of script word afgevangen en word netjes gevraagd-- mag dit door?
voorbeeld:een keylogger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding