Hoe kun je mappen (op de computer) beveiligen met een wachtwoord?

Bij afbeeldingen of documenten bijvoorbeeld. Ik heb Windows en ik vroeg me dus af hoe dat kan.

Toegevoegd na 28 minuten:
?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (4)

Afhankelijk van de Windows-versie kan je meer of minder rechten regelen en instellen. Als je FAT32 gebruikt, wordt het niks (zonder ingewikkelde of omslachtige truuks/programma's). Maar bijna alle Windows-PC's zijn tegenwoordig NTFS. Bij de duurdere vesies van Windows kan je dan per map of bestand rechten instellen.
Rechtsklik op een map of een bestand om te kijken welke mogelijkheden je hebt, en kijk dan bij eigenschappen. Ik heb de engelse versie van Windows, en dan staat er een onderdeel 'security', waar je in kan stellen wie er welke rechten moet krijgen. Dat is dan dus niet gekoppeld aan een wachtwoord, maar aan een gebruikersnaam (die reeds aangemaakt is op de PC).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dat ook in Mac OSX Snow Leopard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee - een Mac vindt ik wat te duur. Alhoewel... Je kan MacOS tegenwoordig toch ook op het x86/x64 systeem installeren?
Zoals hierboven al is beschreven, kun je aan elk bestand of iedere map bepaalde rechten toekennen, zodat de ene gebruiker een map of bestand wel kan openen en de ander niet. Maar dat werkt alleen wanneer iedereen die van de computer gebruik maakt inlogt met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

Als iedereen (zonder gebruikersnaam/wachtwoord) toegang heeft tot je pc, kun je mappen of bestanden ook beveiligen zodat een ander er niet in kan. Daar zijn allerlei programma's voor, waarvan sommige ook gratis zijn.
Wanneer je Glary Utilities (http://www.glarysoft.com/products/utilities/glary-utilities/) installeert dan heb je niet alleen een prima programma om je computer met één muisklik op te schonen, maar je krijgt er allerlei handige programma's bij cadeau! Eén ervan is "Bestanden beveiligen" en werkt met een wachtwoord.

Een andere methode is om je bestanden te versleutelen. Ook daarbij gebruik je een wachtwoord. Dat kan bijvoorbeeld met het gratis programma EasyCrypto, dat je hier vindt: http://www.handybits.com/easycrypto.htm
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glary Utilities wordt afgeraden omdat registercleaner de vervelende neiging hebben belangrijke sleutels te verwijderen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, soms is dat inderdaad zo. Ik zal bijvoorbeeld nooit Wise Registry Cleaner aanbevelen, maar ik vind het bijbehorende Wise Disk Cleaner wél een topprogramma! Er zijn ook verschillende registeropschoners die relatief veilig zijn en Glary is er daar één van. Ook Advanced System Care is uitstekend, inclusief de ingebouwde registry cleaner. En zelf gebruik ik wekelijks ook het (door ComputerIdee aanbevolen) programma AusLogics Registry Cleaner, dat van het blad maar liefst 5 sterren krijgt:
http://www.computeridee.nl/artikel/de-25-favoriete-tools-van-de-faqman
Om het even simpel te doen kan je het beter via een winrar extract beveiligen. Je download winrar op je computer en comprimeert je bestanden erin en je kan daarbovenop een wachtwoord invoeren, deze is zo veilig dat geen enkel programma de wachtwoord kan traceren.

suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
My LockBox is erg goed!
Je mag met de gratis versie maar 1 map beveiligen maar als je meerdere mappen hebt, kan je die natuurlijk allemaal in 1 map zetten.
Hopelijk helpt dit!

Toegevoegd na 24 seconden:
http://fspro.net/my-lockbox/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik ging ervan uit dat je Winrar had :P
Zip en Rar bestanden zijn een aantal bestanden in één.
Hierbij wordt ook de grootte verkleint, dit is tegenwoordig een heel veel gebruikt programma.
Hier is de link:
http://www.rarlab.com/rar/wrar400nl.exe
Als die niet werkt, moet je deze hebben:
http://www.rarlab.com/rar/winrar-x64-400nl.exe
Installeer winrar even :)
Dit zal je later ook nodig hebben voor andere programma's.
Zodra je dit geïnstalleerd hebt, kan je het zip bestand openen, en dan kan je My-lockBox installeren :)
Succes!