Hoe groot is de kans dat iemand hetzelfde wachtwoord heeft als jij?

En dan bedoel ik een wachtwoord bestaand uit kleine letters, hoofdletters, cijfers en andere tekens.

Toegevoegd na 6 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moet je ervoor zorgen dat je wachtwoord iets persoonlijks is.
Maar niet je naam of geboortestad ofzo dat is te makkelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? Daarom? Waarom?

Antwoorden (9)

Te verwaarlozen, zo klein, zeker als het een ww is wat niet is gebaseerd op feitelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan of het een bekend woord of een bekende naam is 'Hello1!' zal veel vaker voorkomen dan 'Kees837273€;&'. Er zullen bijna altijd mensen zijn met hetzelfde wachtwoord alleen zal die kans kleiner zijn dan een procent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....en zelfs een promille is waarschijnlijk nog veel te hoog geschat.
Best redelijk, echter je weet niet wie, je weet dus niet bij welke gebruikersnaam, dus de kans dat je zo'n combinatie vind, is net zo hoog als het winnen van de loterij, nihil dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Nihil is nul, ik vermoed dat je dat niet bedoelt...
Bedenk dat er ongeveer 70 tekens mogelijk zijn (26 hoofdletters, 26 kleine letters, 10 cijfers, diverse tekens)
Ga er van uit dat tegenwoordig een wachtwoord uit minstens 6 cijfers bestaat, dan zijn er dus 70 tot de macht 6 mogelijkheden om een wachtwoord te vormen.
je hebt dan al minstens 100.000.000.000 mogelijkheden.
Voor langere (of kortere) wachtwoorden komen er nog ontelbare mogelijkheden bij, dus de kans is nihil.
De kans wordt wel wat groter als je er vanuit gaat dat sommige mensen echte woorden of namen in hun wachtwoord verwerken, maar omdat jij er al van uitgaat dat een wachtwoord niet alleen uit letters bestaat kun je bovenstaande schatting veilig aannemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Koos het zijn er zelfs nog veel meer, jij zegt minstens 100 miljard, vermenigvuldig dit nog maar met ruim 82 om precies te zijn: 8.235.430.000.000 (ruim 8 biljoen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik op mijn zakjapanner 70 tot de 6e macht verhef krijg ik 1,17649 x 10 tot de 11e, vandaar dat ik elf nullen bij mijn benadering gaf.
Dat er nog ontelbaar meer mogelijkheden zijn als je wachtwoorden met meer (of minder) mee rekent had ik ook al aangegeven.
Ceeve
12 jaar geleden
nee je berekenin g klopt niet betere zakjapanner kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ceeve,
Wat is volgens jouw zakjapanner de uitkomst van 70 tot de 6e macht? (70x70x70x70x70x70=?)
Ik heb het op een Sharp EL 506 P en een HP 35 uitgerekend, zelfde resultaat.
Ceeve
12 jaar geleden
Beste koosknip als niet wiskundig onderlegd iemand moet ik ruiterlijk erkennen dat ik de 7e macht had uitgerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Ceeve, ik heb mijn zakjapanner weer uit de prullenbak gevist. ;-)
Ceeve
12 jaar geleden
gelukkig maar want ik denk dat je hem nog veel nodig zult hebben
Als je er vanuit gaat dat niemand een bepaalde voorkeur heeft voor een bepaalde volgorde in tekens (woorden, cijfercombinaties etc.), bij een wachtwoord van 8 tekens (gemiddeld 7,7 volgens dit onderzoek (http://www.harteveldsecurity.nl/2011/06/analyse-passwords-pron-com/), hoewel dit misschien niet helemaal representatief is) krijg je (voor het gemak even zonder alle accenten etc die je kan leggen op letters en alle symbolen van mijn toetsenbord):

26 kleine letters
26 hoofdletters
10 cijfers
35 symbolen (mijn toetsenbord)

Dan krijg je: 26 + 26 + 10 + 35 = 97, vervolgens

1/97 * 1/97 * 1/97 * 1/97 * 1/97 * 1/97 * 1/97 * 1/97 = 1,27592788 * 10^-16, heel klein dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uitgaat van een wachtwoord van 4 tekens en je kunt alle 256 ascii tekens gebruiken zijn er 4 294 967 296 mogelijkheden.
Als alle 7 miljard mensen 1 willekeurig wachtwoord zouden hebben zou de kans dat iemand anders hetzelfde wachtwoord zou hebben als jij dus behoorlijk groot zijn. (wie rekent het kanspercentage even uit, gaat mij even boven de pet nu, maar voor mijn gevoel ligt het wel rond of boven de 0,5)
Bij vijf tekens is het aantal mogelijkheden 1 099 511 627 776.
Dan is de kans al gedaald tot 1 op de paarhonderd.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de bronlink nog een site met wat meer algemene info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat ook `als´ voor he.
Maar de meeste mensen hebben wel 5 of meer verschillende wachtwoorden (mag ik hopen) dus met 1.3 miljard aansluitingen zitten we al aan de 7 miljard wachtwoorden.
Die kans is best groot.

Als je je bedenkt hoeveel mensen er zijn die op een computer werken. En als je je bedenkt hoeveel wachtwoorden er 1 persoon heeft.
Dan heb ik het wereldwijd he.

Ik heb bijvoorbeeld een database met meer dan 200 wachtwoorden. Allemaal verschillende sites en programma's.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar de kans dat zowel de gebruikersnaam en wachtwoord hetzelfde zijn voor meerdere personen (die elkaar niet kennen), op 1 site is 0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is best groot indd.
Want hoeveel mensen zijn er bijv. geboren op jouw: datum, plaats, of misschien wel de lievelingskleur van diegene!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een heel kleine kans
eigenlijk is het helemaal niet
te doen
ik zou het beste een wachtwoord

uit cijfers en leters doen