Hoe kan je erachter komen of een torrent veilig is?

Ik ben nogal een gamer en download ook veel films en muziek. Nu vraag ik me alleen af of je erachter zou kunnen komen of er een virus in die download zit.. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dat kan alleen nadat je het gedownload hebt. Een goede virusscanner signaleert dan meteen dat er iets niet in de haak is.
Veel torrentsites werken met de mogelijkheid om een torrent te beoordelen of om er commentaar bij te zetten. Als je die eerst goed bekijkt, zie je vaak al of andere gebruikers er problemen mee gehad hebben.
Maar 100% veilig is het nooit!
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kan er bijna nooit meteen achter komen of het een virus is al zijn torrents meestal wel betrouwbaar maar je hebt wel een aantal betrouwbare torent sites ikzelf gebruik bitcomet dat is een goed programma waar je van thepiratebay kan downloaden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grootste probleem bij veel game torrents is het aantal false-positives die een virusscanner geeft (hij zegt dat het een virus is maar het is niet zo). Het beste wat je kan doen is even de comments doornemen op TPB bijvoorbeeld, daar wordt vaak gezegd of het virus echt is of een false-positive. In films en muziek heb je weinig false-positives en als je virusscanner dan een melding geeft kan je er wel vanuit gaan dat het echt een virus is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat is het nu juist, wat nou als er geen reacties bij staan? Dat is hier mijn grootste probleem. Als er geen reacties bij staan weet ik dus niet of hij betrouwbaar is.. Heb een keer een spel gedownload en toen heeft een virus alles wat er op de back-up staat verwijderd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is het risico van het vak, back-ups moet je buiten je pc bewaren trouwens (externe HDD).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hebben wij hier thuis ook (Back-up apparaat gebruiken we hier voor meerdere computers) en heeft toen bestanden gewist van alle computers
er zijn bepaald torrets die "trusted" zijn. Er staat dan een bepaald icootje erbij. Als die er niet bij staat lees dan altijd de reacties van de torrent, vaak melden mensen dan of er een virus in zit of niet, wat de qualiteit is van de film.

En anders kun je ze altijd nog apart laten scannen door je antivirus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een virusscanner verteld je niet altijd de waarheid als het gaat om torrents!
Scannen heeft dus eigenlijk geen zin omdat torrents vaak illegale inhoud bevatten.
Vaak zit er een crack in die totaal geen schade aan je pc aanricht, maar de virusscanner kan zo'n crack aanzien als virus.
Daarom is het zinloos om je virusscanner voor dit soort dingen in te zetten.

Wel is het veilig om alleen van bekende nicknames te downloaden.
Elke torrent is geplaatst door iemand.
Zo is het dutchreleaseteam ook veilig, en die kom je ook regelmatig tegen.
Je zou dus beter een vraag kunnen stellen welke namen van gebruikers veilige torrents aanbieden.

Maar zels dan blijft er nog een risico aan vast zitten, want er zijn altijd manieren zodat andere gebruikers alsnog virussen toe kunnen voegen.

100% veiligheid bij torrents bestaat niet echt.

Als je echt minder risico wil lopen kan je beter downloaden uit nieuwsgroepen.
Dit kan door middel van grabit, en het server adres van je provider.

Verder is het ook goed om te weten dat bedrijven die financiele schade hebben aan het downloaden, ook wraak willen nemen.
Daarom plaatsen dit soort bedrijven vaak hun eigen software op een torrent site, en zetten er expres een virus bij om mensen af te leren van illegale bronnen te downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Verder is het ook goed om te weten dat bedrijven die financiele schade hebben aan het downloaden, ook wraak willen nemen.
Daarom plaatsen dit soort bedrijven vaak hun eigen software op een torrent site, en zetten er expres een virus bij om mensen af te leren van illegale bronnen te downloaden. Indianenverhaal als je het mij vraagt. Maar ik ben snel overtuigd met bewijzen (linkjes).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fietser12, ben jij bekend met de meeste namen? Weet jij dan ook of deze veilig is?
http://thepiratebay.org/user/Duwan/
Bigfish Games zijn voornamelijk de spellen die ik download, als jij een account weet die die spellen online zet zou je mij dat dan kunnen melden? Het probleem bij mij is dat ik vaak spellen speel die niet bekend zijn en daardoor staan er vaak geen reacties bij de spellen...
Vantevoren is het niet mogelijk om daar achter te komen. Soms staan er comments bij. Maar die comments kunnen fake zijn. Ook als ze niet fake zijn, zegt dat lang niet alles. Vaak _weet_ men gewoon niet of er wel of niet malware in (kan) zit(ten). Dit ook vanwege de grote vlucht in het aantal false positives. Omdat virussen tegenwoordig dymanisch zijn, moet een virusscanner tegenwoordig letterlijk grotendeels GOKKEN of een bestand een virus/malware is of niet. Intelligent gokken, zeg maar. Ondanks het 'intelligente' deel, blijft 't grotendeels gokken.

Wil je zoveel mogelijk zekerheid: dan na 't downloaden twee weken wachten (zodat er minder kans is dat je in nieuwe torrents last hebt van zero day exploits), je bestand uploaden naar virustotal.com, als ie daar goedgekeurd is je bestand gebruiken op een Linux-PC (Xubuntu bijvoorbeeld). Ook dan heb je geen 100% zekerheid (voor zover dat al mogelijk zou zijn), maar wel 100x meer dan 'hoppa downloaden die hap en direct a fspelen op m'n Windows-bak'. Gebruik je toch Windows, zorg dan in elk geval dat die altijd perfect up-to-date is, en neem een goede firewall zoals bijv. NetLimiter.

Verder kan je denken aan het gebruiken van WinAmp en Media Player Classic - Home Center Edition. Die programma's ondersteunen minder malware dan Windows Media Player.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon kijken naar de "comments" op de site waar je je torrents haalt, daar posten mensen meestal waar het om gaat en welke kwaliteit (films)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ik heb het nu over de torrents waar geen comments bij staan en die niet van bekende mensen zijn.
Best virusscanner. Soms worden cracks ook als veilig gescand. 100% zekerheid heb je nooit! Dus als er geen comments bijstaan, kan jij als eerste commenten met : "is this torrent safe?"? Back it up, wacht even met de game installeren tot je anderen hun reactie op jouw post gelezen hebt. En dan nog... Je moet nu eenmaal de downside erbij nemen dat gratis nu eenmaal soms wat extra moeite en risico kost.

Om geen bestanden te verliezen moet je dus ook die externe HDD ontkoppelen, eenmaal de backup gedaan is.

Maar als je echt zeker wilt zijn van een zuivere game, zijn Bart Smit of Bol.com enkele van de duurdere alternatieven :p